Hensikten med undersøkelsene er å finne ut hvor dypt det er til fjell og hva slags masser som finnes i grunnen.
– Vi skal i løpet av sommeren og høsten undersøke grunnen langs hele strekningen mellom Tønsberg og Larvik. Informasjonen vi får fra undersøkelsene vil hjelpe oss i arbeidet med å vurdere de ulike korridorene og stasjonsløsningene langs strekningen, forteller kommunikasjonssjef i Jernbaneverket, Ingunn Monstad.
Arbeidet starter opp i Tønsberg og på Nøtterøy nå.
Forsiktig med kulturminner
Alle grunneiere skal kontaktes før undersøkelsene starter.
Man kan som kjent ikke sette spaden i jorda i Vestfold uten at man støter på spor av gammel tid. Slik er det også i områdene hvor det planlegges ny dobbeltsporet jernbane.
– Vi har derfor nær dialog med kulturminnemyndighetene slik at vi får plassert borepunktene best mulig og unngår verneinteressene i området, forteller Ingunn Monstad.
Nøtterøy?
Jernbaneverket trenger informasjon om grunnforhold og stabilitet også utenfor de områdene som kan bli direkte berørt av planlagt trasé og byggearbeider.
– Det er derfor ikke direkte sammenheng mellom borepunktene og den fremtidige plasseringen av dobbeltsporet. Endelig korridor skal fastsettes gjennom arbeidet med kommunedelplan, påpeker Ingunn Monstad.
I en mulighetsstudie fra 2011 er en trasé-mulighetene å legge jernbanen under bakken i Tønsberg, under kanalen og Vestfjorden i senketunnel, før den ender opp i Stokke. Det er grunnen til at det også gjøres borearbeider på Nøtterøy.
I første omgang skal det bores ca. 40 punkter i Tønsberg og på Nøtterøy. For hele strekningen skal det bores over 380 hull i løpet av sommeren og høsten.