Fakta
Debatten viser at dette er en sak som kommer til å påvirke valget i Tønsberg-distriktet i stor grad.
Noen er i mot bomring fordi de mener det er staten som bør betale veinettet. Blant dem er FrP. Andre mener det satses for lite på kollektivtrafikk i Vegpakke Tønsberg, slik SV og RV mener. - Det litt spesielle her er at når disse samarbeider blir det faktisk litt pondus over dette, sier valgkommentator Finn Egil Holm.
Kan stanses
Dersom bompengemotstanderne skulle vinne valget er det likevel ikke det samme som at det ikke blir noen bom, mener Holm. Stortinget må gi sin godkjennelse til at prosjektet stanses. - Det blir ikke lett men politikk er jo det muliges kunst, sier Holm.
Koster så det svir
Problemet oppstår når de pengene som allerede er brukt skal betales tilbake. 440 millioner kroner er allerede brukt opp eller bundet opp i kontrakter. Det er kommunene som eier selskapet som har inngått disse avtalene.
- Når man ser at kommunene sliter økonomisk allerede i dag blir dette en kjempeutfordring. Dersom kommunene selv skal dekke inn dette kan man bare tenke seg hvordan dette kommer til å påvirke kommunenes økonomi, sier Holm.
Han mener det har blitt satt for lite fokus på dette i valgkampen, og hvilke løsninger som finnes.