For få har passert bomringen i Tønsberg. Foto: NRK.
Tønsberg hovedveifinans, som har ansvaret for bompengeinnkrevingen, hadde i 2004 en inntektssvikt på 60 millioner kroner.
Daglig leder Sigmund Aasly i Tønsberg hovedveifinans, kan øke inntektene allerede i år.
- I stortingsproposisjonen er det gitt mulighet for å øke takstene med inntil 20 prosent umiddelbart, og bommene kan bli stående 5 år lengre enn de 15 årene som er beregnet, sier Aasly.
Kan øke satsene til sommeren
Bomringen i Tønsberg tjente kun to tredeler av de beregnede inntektene, som er nødvendig for veibyggingen. Grunnen er at andelen bilister med rabatt-brikke er mye større enn forventet.
Styret i Tønsberg hovedveifinans har altså muligheten til å øke inntektene, men Aasly mener det er riktig å vente til etter første halvdel av 2005, før de øker takstene.
– Jeg tror det er viktig at vi nå lar dette halvåret i 2005 passere og ser utviklingen før vi setter oss ned og vurderer tiltak, sier Aasly.
Han tror alt bråket rundt bomringen kan ha påvirket trafikkmengden, og mener de har en bedre oversikt av inntektene etter sommeren.