NRK Meny
Normal

Blendet av sykkellykt

Enkelte sykkellykter er sju ganger sterkere enn billys og kan skape trafikkfarlige situasjoner. Mange syklister kjenner ikke reglene.

mørkesykling

Alle må ta hensyn i trafikken, sier veitrafikkloven. Det gjelder også syklister.

Foto: Knut Opeide

Mange syklister vet at det er påbudt med lys foran og bak på sykkelen i mørket, men bare litt over halvparten bruker lys, viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

TØI-rapporten baserer seg på over 3000 sykkeltellinger i Oslo og Trondheim samt like mange syklister via en web-undersøkelse.

Må ikke blende andre

Et nytt punkt i forskriften om sykkelbruk er krav om at sykkellykten skal gi nok lys uten å virke blendende. Enkelte lykter har nemlig en styrke på 7000 lumen. Til sammenligning har billykter 1000–1500 lumen.

Det kan være et problem med sykkellys som er så sterke at de kan blende andre trafikanter, sier sykkelkontakt Runar Hatlestad i Statens vegvesen Vestfold. Han mener det vanligvis ikke er behov for så sterkt lys.

– Slike lykter er vel helst utviklet for sykling og løping i skogen i mørket.

Ikke lys på hjelmen

Enkelte fester lykta på sykkelhjelmen. Det er heller ingen god løsning.

Sykkellykt

Sykkellykta skal festes på sykkelen, og det vanligste er å feste den på styret.

Foto: Nora Brønseth / NRK

– Nei, lykt på hjelmen er ikke i henhold til forskriftene. Lykta skal være festet på sykkelen.

Slipper bot foreløpig

Mangler du lys på sykkelen, risikerer du 900 kroner i bot. Foreløpig blir ingen bøtelagt dersom man blender noen slik at det skaper farlige situasjoner i trafikken.

– Det har ikke vært aktuelt ennå, men vi kan ikke se bort fra at det kommer, sier politiadvokat Katrine Brygard Christensen i Sør-Øst politidistrikt.

Uansett anbefaler hun syklistene å følge veitrafikklovens paragraf 3:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»