Dag Bjørnefell fra Larvik var i fjor sommer på besøk i Tønsberg. Han parkerte på en avgiftsbelagt parkeringsplass i Nedre Langgate, puttet penger på automaten, la billetten i bilen og gikk. Da han kom tilbake lå det en bot på frontruta, 500 kroner krevde Europark som eier parkeringsplassen. For Bjørnefell hadde nemlig lagt penger på feil automat.
Parkeringsautomatene ligger rett i nærheten av hverandre. Lett å ta feil, mener Dag Bjørnefell. Foto: Yngve Tørrestad, NRK
Europark deler parkeringsplassen i Nedre Langgate med Parkeringsselskapet. Plassen er delt med kjetting og har selvfølgelig to automater.
Arrogant
I slike tilfeller sier det privateide Parkeringsselskapet at betalt er betalt og ser bort fra feilen. Tønsberg Parkering har samme holdning. Men ikke Europark. Dag Bjørnefjell er oppgitt.
- Jeg syns det er så arrogant av et selskap som i utgangspunktet skal gi et parkeringstilbud, sier Bjørnefell. Han har hørt flere fra Tønsberg si at det ikke er uvanlig å gjøre feil og at det er mange som har vært i samme situasjon.
- Å ha sånne aktører i markedet skaper jo bare frustrasjon, sier Bjørnefell.
Kontorsjef Pål Gleditsch i Europark, har ikke vært tilgjengelig for kommentar i formiddag.
Han sier til Tønsbergs Blad at de to plassene har hver sin innkjøring, er adskilt, har ulike automater og ulike opplysningsskilt.