NRK Meny
Normal

Avinor: – Vi må få betalt for tjenestene vi leverer

Torp vant saken mot Avinor og slipper å betale for flysikkerhetstjenestene, men Avinor gir seg ikke.

Sandefjord lufthavn Torp.

TAPTE I RETTEN: Avinor Flysikring AS gir ikke opp selv om Torp Sandefjord lufthavn har fått medhold i to rettsinstanser.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Mandag ble det kjent at Torp Sandefjord lufthavn fikk medhold av Agder lagmannsrett i at Avinor Flysikring ikke kan kreve vederlag for innflygingskontrolltjenester.

Dermed har Avinor tapt saken mot Torp flyplass i to rettsinstanser.

– Nå må vi vurdere konsekvensene av dommen. Vi kan ikke leve med å ikke få betalt for tjenesten vi leverer, sier Anders Kirsebom, administrerende direktør i Avinor Flysikring.

Langvarig strid

Anders Kirsebom, Konstituert direktør flysikring Avinor

GIR SEG IKKE: Anders Kirsebom, adm.dir. i Avinor Flysikring AS, sier de vil gå videre med saken. Hvordan, er ikke avklart ennå.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen / Avinor
Gisle Skansen

MENER ANDRE BØR BETALE: Gisle Skansen, administrerende direktør for Sandefjord lufthavn AS, mener flyselskapene skal ta regninga.

Foto: Ola Walberg / NRK

Avinor Flysikring rettet i 2010 et krav om 15 millioner kroner årlig for denne tjenesten, men Torp, som allerede betaler 35 millioner årlig for kontrolltårntjenester, nektet å betale.

– Vi ble svært overrasket da Avinor sendte oss en faktura på dette. Vi har aldri hatt noen avtale om betaling for den tjenesten, og da det ble tatt ut stevning ble vi veldig skuffet, sier Gisle Skansen, administrerende direktør for Sandefjord lufthavn AS.

Sandefjord lufthavn AS vant saken i Sandefjord tingrett. Avinor flysikring anket dommen, men Agder lagmannsrett forkastet mandag anken.

– Kan ikke leve med dette

Lagmannsretten har kommet til at det ikke er inngått noen avtale mellom Avinor Flysikring AS og Sandefjord lufthavn AS som gir rett til vederlag. Det foreligger heller ikke noe rett til vederlag etter lov eller forskrift.

– Dette er et resultat vi ikke kan leve med. Vi må få betalt for de tjeneste vi leverer og må nå vurdere om vi skal anke til Høyesterett, eller forfølge dette på andre måter sier, Kirsebom.

– Får dette noen konsekvenser for de tjenestene dere leverer til Torp?

– Nei, vi er forpliktet av Samferdselsdepartementet til å levere flysikringstjenester. Det vi eventuelt må gjøre, om vi ikke anker til Høyesterett, er å få endret forskriftene slik at vi får lov til å ta betalt, sier Kirsebom.

– Andre bør betale

Gisle Skansen, administrerende direktør for Sandefjord lufthavn AS, fortalte NRK mandag at han håpet Avinor ville akseptere avgjørelsen i lagmannsretten, men han er ikke overrasket over at Avinor Flysikring vil forfølge saken videre.

– Det er forretningsmessig riktig å få betalt for den tjenesten de leverer, men det er ikke flyplassene som bør betale for dette, men flyselskapene, sier han.

Ifølge Skansen tar Norge mindre betalt for slike tjenester enn andre land.

– Norge er et attraktivt overflyvingsland for fly som skal til Amerika. Den fjerde største kunden til Avinor Flysikring er et flyselskap som ikke lander i Norge. De bør ta mer i betalt for slike tjenester og ikke belaste flyplassene med dette, sier Skansen.