Hopp til innhold

Ny app lar Håkon bestemme når kommunen skal vaske

LARVIK (NRK): Unge funksjonshemmede i Larvik skal ikke lenger måtte takke nei til en fest fordi noen skal komme å vaske hos dem.

Tjenesteshop, Larvik kommune

TJENESTESHOP: Appen Tjenesteshop er utviklet av Larvik kommune og lar brukerne bestille time for hjelp med vasking og matlaging.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Det er ikke gøy for en 20-åring å takke nei til fest eller date fordi leiligheten skal vaskes og klærne henges opp. Det kan fort skje når kommunen bestemmer når hjelpen skal gis, skriver Larvik kommune på sin nettside.

Tradisjonelt sett er det kommunene som bestemmer når ulik hjelp utføres, men det er ikke alltid det passer like godt inn i hverdagen til dem som av ulike grunner trenger hjelp.

Derfor begynte de ansatte i Larvik å drodle rundt ulike ideer. Resultatet ble appen Tjenesteshop.

– Vi kan logge oss inn på appen, og bestille de tjenestene vi trenger hjelp til. For eksempel vask av leilighet, handling og matlaging, sier Håkon Gustavsen.

Ifølge KS er Larvik den aller første kommunen som lar innbyggere selv få bestemme tidspunktet for når de skal få hjelp fra kommunen.

Håkon Gustavsen

FLEKSIBELT: Håkon Gustavsen har fått et friere liv etter at han selv fikk bestemme når han vil motta tjenester fra kommunen.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Etterlyste mer fleksibilitet

Appen ble utviklet etter at unge funksjonshemmede etterlyste mer fleksible tjenester, der de selv kunne være med å bestemme.

Håkon Gustavsen bruker ordningen nesten daglig.

– Det er mye bedre nå som jeg kan bestemme tidspunkter. Man er mer med på å bestemme hverdagen selv.

Tjenesteshop, Larvik kommune

TIMEBESTILLING: Hjelp til rengjøring og matlaging bestilles hos Larvik kommune gjennom Tjenesteshop-appen.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

På appen kan han se når de ulike avdelingene har ledig tid, og selv velge blant disse. Han har ikke opplevd å måtte vente lenge på hjelpen han trenger.

– Ordningen er veldig fleksibel. Jeg har mulighet til å bestille alt 14 dager fram i tid, ned til de nærmeste timene.

– Hva gjør dette med livet ditt?

– Man blir mer aktiv, og er med på å styre livet selv. Jeg får gjort det jeg vil, når jeg vil. Man setter rammene selv i stedet for å bli trykt inn i en ramme som ikke passer til deg.

Interesse fra andre kommuner

Prosjektleder for Tjenesteshop, Anne Kathrine Kvelle, sier kommunen foreløpig er alene om å tilby denne tjenesten, men at det er sannsynlig at flere kommuner henger seg på.

Anne Katrine Kvelle

PROSJEKTLEDER: Anne Kathrine Kvelle håper å kunne tilby flere tjenester via appen.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Ideen er herfra, og vi opplever at mange andre kommuner nå får opp øynene for hva vi holder på med. De ønsker å se på muligheten for en liknende tjeneste hos seg.

Tjenestene som gis er innenfor kommunenes rammer, og skulle vært utført uansett. Forskjellen nå er når hjelpen kommer.

– Vi er opptatt av at folk skal sitte i førersetet på eget liv. Det er jo vi som skal serve dem, sier Kvelle.

Kommunen planlegger å utvide tjenesten. Blant annet håper de at både støttekontaktordningen, hjemmetjenesten og dagsentertjeneste for eldre kan ta i bruk løsningen etter hvert.