Hopp til innhold

Andre avsporing på under to år

Faren for togavsporing langs Farrisvannet er større enn tidligere antatt.

I en risikorapport fra 2005 ble sannsynligheten for togavsporing vurdert til en gang per 31 år.

Togavsporingen ved Kjose i Larvik fredag er den andre på under to år.

LES OGSÅ: Åpner trolig Vestfoldbanen

- Jeg så fjellveggen komme mot meg

SE VIDEO: Rydder etter togavsporing

- Vi har sett på den linja i mange år og har synes at den har ligget veldig nær vannet. Hadde det vært mulighet for å flytte den hadde det vært en stor fordel, sier sjef for Vestfold interkommunale vannverk, Sverre Mollatt.

Høy risiko

Han har planene klare dersom et tog skulle havne i Farris.

- Det første vi ville gjøre var å stoppe vanntilførselen fra Farris, og så finne ut av hva dette betyr for drikkevannskvaliteten.

I 2005 utarbeidet Larvik kommmune en risikovurdering av hendelser som kan påvirke kvaliteten til distriktets største drikkevannskilde. I rapporten ble faren for togavsporing langs Farris merket rødt med tittelen "stor risiko", og det selv om man vurderte at en slik hendelse kun ville skje en gang per 31 år.

- Det er et strekk på omtrent en mil som det er veldig dårlig fjell over, hvor det nok kan løsne stein og komme ras, sier Ellen Svendsvoll i Jernbaneverket.

Ny linje utsatt

Hun er klar over at rasulykken fredag ikke er unik. Også i september 2006 sporet et tog av ved Kjose på grunn av steinsprang. En ny toglinje mellom Larvik og Porsgrunn, den planlagte Eidanger-forbindelsen, er i Nasjonal transportplan utsatt til 2019.

Frem til det jobber Jernbaneverket kontinuerlig med å rassikre den 126 år gamle traseen, sier Svendsvoll.

- Strekningen begynner å bli gammel, men vi holder liv i den så den er sikkerhetsmessig forsvarlig. Likevel blir det ikke gjort noen store tiltak på banen, for vi venter på den nye forbindelsen som vil komme over Eidanger, sier hun.