Fakta
Tønsberg-pakken som innebærer 6 bomstasjoner vil som kjent koste 2,6 milliarder kroner. Aksjon for regionalt veisystem rundt Tønsberg legger nå frem et nytt forslag med bare én bom og en regning på totalt 730 millioner kroner. De mener bomringen dermed vil være overflødig.
Hvem løser problemer?
Kan løse trafikkproblemer
Bomring Forslaget som aksjonsgruppen har lagt frem er laget av konsulentselskapet Statkraft Grøner.
Planen innebærer vei og tunnel fra Borgheim på Nøtterøy til Skjee i Stokke til en pris av 600 millioner kroner, og en ny vei fra Slagentangen til Jareteigen på riksvei 19 til en pris av 130 millioner kroner.
- Sammen kommer disse langt på vei til å løse trafikkproblemene i Tønsberg, og gjøre bomringen overflødig mener aksjonsgruppas, Ragnar Torgersen.
Umulig mener Vegvesenet
Det er umulig å bygge en tunnel under Vestfjorden for 600 millioner kroner, det sier Steinar Aspen i Statens Vegvesen.
Arbeidsgruppa mener imidlertid at det også er nødvendig med en trafikkregulering i sentrum, og arbeider med planene om en indre ring. Denne vil ikke kreve de største utgiftene, men er nødvendig for å løse sentrumstrafikken.
Revurderer ikke
At trafikkproblemene i Tønsberg kan løses for kun 730 millioner kroner og ikke 2,6 milliarder slik bomringløsningen legger opp til mener Torgersen er oppsiktsvekkende.
Forslaget får ikke prosjektleder for bomringløsningen i Tønsberg, Steinar Aspen, til å revurdere planene.