NRK Meny
Normal

ABAX satser i Kina

Larvik-bedriften ABAX utvider og har fra august kontor i et av verdens største markeder.

Abax satser i Kina

FEIRER: En milepæl i Abax-historien sier ledelsen. Foran fra venstre: Håkon Grønn-Weiss, Glenn Bergan, Bjørn Erik Brandsæter Helgeland og Morten Verlo. Andre ansatte ved hovedkontoret i Larvik er med og feirer med kinesiske flagg.

Foto: ABAX

– Dette er en fantastisk milepæl i Abax-historien, og en liten drøm som går i oppfyllelse, sier viseadministrerende direktør Bjørn Erik Brandsæter Helgeland til NRK.

Norvestor-eide ABAX utvikler og selger elektroniske kjørebøker for yrkes- og privatbiler, samt produkter for flåtestyring og sporing av utstyr, og har kontorer i Norden, samt Storbritannia og Nederland fra før.

I dag slapp de nyheten om Kina-eventyret. Fra et kontor i millionbyen Nantong på østkysten av Kina, rett nord for Shanghai, skal nyetablerte ABAX China Ltd erobre et av verdens største og raskest voksende markeder.

– Det kom raskere enn antatt, men vi er glade for å endelig kunne ta steget fullt ut, sier Helgeland.

I første omgang skal 12 personer jobbe på kontoret, men blir det en suksess vil ABAX utvide fra januar neste år, avslører Helgeland.

Enormt potensial

– Kina er et vanvittig stort marked, det er mange folk og mange kjøretøy, men vi må bygge stein for stein slik vi har gjort i alle andre markeder vi er inne i. Heldigvis er det bruk for teknologien vår også her, sier Helgeland.

Ifølge Store Norske Leksikon ble det solgt over 20 millioner personbiler i Kina i 2015. Det ble også produsert over 21 millioner biler i landet.

En kalkulert risiko

ABAX omsatte for 359 millioner kroner i 2015, en vekst på 50 prosent fra 2014. Men prognosene for hvor mye de vil tjene i Kina, vil ikke Helgeland si.

– Vi har god historikk på å levere gode tall raskt i de andre landene vi har åpna i, men vi vil ikke si noe om våre ambisjoner i tall til media.

Nyetablering i et nytt land koster også penger.

– Vi driver en sunn virksomhet og investerer i takt med markedet. Det er alltid en risiko når vi starter i et nytt land, men vi vurderer det som en kontrollert risiko.