Hopp til innhold

–Vi står som sild i tønne på toget

Per Bøhlum har togpendlet i 25 år, men har aldri opplevd så fulle tog som nå.

Fullt på toget

Folk som vanligvis bruker lokaltog mellom Oslo og Drammen har begynt å bruke intercitytog etter ruteomlegging. Det betyr fullsatte tog på flere avganger.

Foto: Daniel Bjur / NRK

Etter at NSB innførte stopp for avstigning og påstigning ved Skøyen og Sandvika for Intercity-tog har pendlingen blitt uutholdelig, sier Per Bøhlum fra Sande. Han tar toget daglig mellom Sande og Oslo.

– Jeg vil hevde at hverdagen er blitt drastisk forverret for dem som pendler på Vestfoldbanen. På ettermiddagsavgangene fra Oslo i retning Skien er det som å stå som sild i ei tønne, og dette er noe vi ikke kan leve med i fremtiden.

Hvordan opplever du hverdagen som pendler? Si din mening nederst i artikkelen.

Ståplass er hverdagen

For reisende på Vestfoldbanen er det særlig ettermiddagsavgangene fra Oslo S som skaper problemer. Omleggingen har ført til at mange passasjerer som vanligvis har brukt lokaltognettet isteden velger Intercity-avgangene.

– Jeg skjønner at lokale pendlere gjør dette, for Intercity-toget kommer raskere til Lysaker, Sandvika, Asker og Drammen enn lokaltogene som har flere stopp. Men det betyr at vi vanligvis ikke får sitteplass før i Drammen. Ståplass i 30 minutter fra Oslo har blitt hverdagen og ikke unntaket, sier Bøhlum.

Skøyen stasjon

Pendlere som skal hit fra Oslo S tar gjerne intercitytog for å komme fortere hjem.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

– Kjøp plasser på Flytoget

Bøhlum har tidligere tatt kontakt med NSB om problemet, men har fått beskjed om at det er lite som kan gjøres på kort sikt. Derfor mener han det er nødvendig å finne alternativer inntil togtilbudet blir bedre.

Han lanserer like godt et forslag som han mener kan løse problemet på denne strekningen som et midlertidig tiltak.

– Jeg foreslår at NSB "kjøper" plasser i Flytoget for sine månedskortbrukere på strekningen Oslo S–Drammen mellom klokka 15 og 17. Flytoget går fra Drammen til Gardermoen med retur på den samme strekningen, og der er det mange ledige plasser.

Vil vurdere forslag

Åge-Christoffer Lundeby

Det blir en bedring på strekningen Oslo–Drammen, sier kommunikasjonssjef for NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby. Men han kan ikke love at sitteplasser til alle alltid.

Foto: Bjørn Stuedal / NSB

Bøhlum viser til at Flytog-passasjerer fra Gardermoen allerede har sitteplass og derfor ikke blir berørt av en slik avtale. Han mener at avtalen skal gjelde fram til NSB selv har kapasitet til å gi passasjerene et bedre tilbud.

Bøhlum har sendt forslaget til stortingsrepresentantene fra Buskerud, Vestfold og Telemark samt til Samferdselsdepartementet og Næringsdepartementet.

Samferdselsdepartementet har sendt saken videre til NSB, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB Persontog.

– Vi har fått forslaget og kommer til å vurdere det.

Holdt på å besvime

Tom Ingulstad

Det kommer fem nye tog i april, og deretter kommer det et nytt tog hver tredje uke fram til våren 2015, sa konserndirektør Tom Ingulstad tidligere i år.

Foto: NSB

Tidligere i år ble det satt inn midlertidige tiltak i togtrafikken om morgenen på denne strekningen etter at passasjerer nærmest holdt på å svime av fordi det var så trangt.

Den gang sa konserndirektør Tom Ingulstad i NSB Persontog at disse tiltakene skulle gjelde fram til april da det kommer nye tog. Lundeby viser også til de nye togene.

– De nye togene kommer til å øke kapasiteten på lokaltrafikken mellom Oslo og Drammen slik at færre av de lokale pendlerne bruker Intercity-tog.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark