Hopp til innhold

– Språket er det første som må på plass

For foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn kan det være vanskelig å hjelpe barna med skolearbeidet hjemme. – Selv om du ikke forstår språket, kan du likevel bidra med mye, sier rektor.

Xi Thi Ho og datter Linh.

Xi Thi Ho med sin datter Linh på seks år.

Foto: Marita Nilsen / NRK

– Skolen er inngangsporten for å bli en del av samfunnet. Det første som må på plass er språket.

Det sier en engasjert rektor ved Træleborg barneskole i Tønsberg. Line Tonholt Børresen har jobbet som rektor på skolen i seks år, og forteller at noe av det viktigste foreldre kan gjøre, er å følge opp leksearbeidet – uansett om de forstår norsk eller ikke.

– Foreldrene har den viktigste rollen i barns liv, både når det gjelder oppvekst, skole og læring, sier rektoren.

– Selv om du ikke forstår norsk skolesystem, og selv om du ikke kan språket, er det veldig mye du kan gjøre allikevel, fortsetter hun.

Les også:

Hjelper til med lekser

En av tre elever ved barneskolen i Tønsberg har minoritetsspråklige foreldre. En av dem er seks år gamle Linh.

Moren, Xi Thi Ho, flyttet til Norge fra Vietnam i 2006. Datteren skal nå begynne i andre klasse.

– Jeg hjelper henne med lekser noen ganger, og noen ganger har jeg bedt henne om å hjelpe meg også, forteller Thi Ho og smiler.

Hjemme snakker familien både vietnamesisk og norsk.

– Jeg bruker vietnamesisk med jenta mi hjemme, for jeg snakker ikke hundre prosent norsk, sier Thi Ho.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Leker ute i skolegården.

Her leker Linh Thi Ho (venstre) og Aqsa Arshad (høyre) i skolegården på Træleborg.

Foto: Marita Nilsen / NRK

Les også:

– Be barnet lese for deg

Rektoren har flere råd til foreldre som ikke forstår det norske språket.

– Foreldrene må være der under leksearbeidet og man kan be barna lese for seg, til tross for at du ikke kan norsk språk. I den nærkontakten vil foreldre oppfatte om barnet har øvd, og om det har framgang, sier hun og fortsetter:

– Foreldrene kan la barna forklare hva leksene går ut på på morsmålet, slik at det forsterker barnas læring. Det gir en samtale rundt begreper på både morsmål og norsk.

Hun mener at dette punktet spesielt er viktig.

– Det å stille krav og ha forventninger, vil bli det samme som å si at «jeg tror på deg» og det vil skape læring.

rektor Line Børresen

– Det er også viktig at lærerne forteller tydelig hva skolen forventer av både foreldrene og elevene, sier Line Tonholt Børresen.

Foto: Marita Nilsen / NRK