Hopp til innhold

– Vi mister den gode samtalen

Psykolog Espen Idås mener vi er for avhengige av smarttelefonen, og at dårlig samvittighet er bra når vi bruker telefonen så mye som vi gjør.

Espen Idås

SJEKKER LIKES: Også psykolog Espen Idås liker å sjekke hvor mange likes gårsdagens statusoppdatering har gitt.

Foto: Gunnar Bækkevold / NRK

Ifølge tall fra Medie-Norge bruker nå 85 prosent av befolkningen smarttelefon. Vi bruker den mye. I snitt sjekker vi telefonen 150 ganger om dagen.

– Ekstremuke for ungdom i dag er ikke å dra på fjellet. Det er å være uten mobil, sier psykolog Espen Idås.

Les også: Ni av ti tiåringer har egen smarttelefon

Mister den gode samtalen

De siste årene med sosiale medier har ført til at vi hele tiden har kontakt med andre. Vi har et behov for å holde oss oppdatert på siste nytt og hvordan andre reagerer på bilder eller tekst vi har lagt ut. Idås mener vi mister fokus på omgivelsene rundt oss:

– Vi mister de lange, gode samtalene. Alt går hurtigere og vi blir mer rastløse. Evnen til tilstedeværelse blir svekket, sier Idås.

Les også: Byttet ut smarttelefonen med «dumtelefon»

Bra med dårlig samvittighet

Idås maner til et mer bevisst forhold til mobiltelefonen:

– Jeg mener man burde ha dårlig samvittighet i en del sammenhenger. Vi må tenke mer over hvor mye vi bruker telefonen, ikke minst når vi er sammen med andre. Jeg tror mange har godt av å gå i seg selv, sier Idås og fortsetter:

– Jeg synes det er fryktelig irriterende når jeg har folk rundt meg som hele tiden sitter med telefonen og ikke er opptatt av det vi snakker om.

Måtehold viktig

Som med mye annet i livet, er måtehold viktig ved bruk av smarttelefon. Idås er glad i telefonen sin, men har noen faste kjøreregler:

– Jeg prøver ikke å ha den med meg over alt. Jeg legger den for eksempel igjen i bilen når jeg skal i butikken eller på besøk. Når jeg får besøk, legger jeg den i et annet rom. Da får jeg en litt annen type ro, avslutter Idås.