Vegvesenet vet ikke hvordan de skal få stoppet unormal adferd i trafikken, og sier det alltid vil være en risiko på veinettet.
– Det første jeg tenkte var at det var utrolig at det hadde gått bra og at sjåføren overlevde. Det neste jeg tenkte var: Hvordan i all verden kunne denne ulykken skje?
Det sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Vestfold, Ingunn Foss, til NRK.no.
Ulykken det snakkes om skjedde i juli i år. En 84 år gammel mann var på vei inn mot Tønsberg. Han kjørte over i feil kjøreretning og spiddet bilen i autovernet. Ingen ble skadet i ulykken.
«Føreren hadde englevakt» sa politiet den gangen.
«Skulle ikke kunne skje» sier Statens vegvesen nå.
Til avisa «Vegen og vi» sier fungerende avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Bjørn Harald Sti, at det nesten er helt utrolig at ulykken kunne skje. Overfor NRK utdyper han:
– Av og til ser vi ulykker som er såpass ekstreme, som er så langt utenfor normal trafikkadferd at vi ikke kan forvente at de skal skje, men så skjer de likevel. Det må vi prøve ta inn over oss og prøve å forebygge, forklarer Sti.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kan ikke hindre alt
Men det er ikke det eneste eksempelet. Stadig oftere får politiet beskjed om biler som for eksempel kjører feil vei ned en påkjøringsrampe og ut på E 18.
Les også:
Operasjonsleder i Vestfold politidistrikt, Jon Kristian Johnsrud, sier til avisa at de er bekymret over hvor ofte de ser trafikanter gjøre valg som ikke skulle være mulig, og at dette er noe Vegvesenet og andre må innrette sin virksomhet etter.
– Det er nesten ikke mulig å forebygge alt. Det vil alltid være risiko på veinettet, og den her var ekstrem. Det settes jo en del krav til trafikantene. Vi forsøker hele tiden å forbedre oss, men vi vet nesten ikke hva vi skal gjøre for å stoppe alt, sier Sti.
– Må dere allikevel ta hensyn til disse mer ekstreme hendelsene?
– Ja absolutt. Vi forsøker å forebygge alle steder dette kan skje.
Bekymrer Vegvesenet
Allikevel er ikke Vegvesenet i tvil om at trafikantene selv må ta sin del av ansvaret.
– Vi ser at det er trafikanter på veiene som kanskje ikke burde ha kjørt, sier Sti.
– Jeg er bekymret for ulykkesutviklingen, og jeg er bekymret for at det er trafikanter på veinettet som kanskje ikke skulle vært der. Da snakker jeg selvsagt på generell basis, sier Foss.
Det koster også penger å utbedre, og Statens vegvesen har sine rammer.
– Det er et problem å gå veldig langt ut over det normale. Det går da på bekostning av andre ting vi vil forebygge. Det er de største risikomomentene vi må ta tak i først, forklarer Sti.
– Så har vi jo en fortløpende vurdering, som gjør at vi kanskje stokker om på prioriteringslisten. Vi prøver likevel å tenke på alle mulige og umulige forhold. Ambisjonen er at vi skal ha et system som det er veldig vanskelig å gjøre feil i. Og så er det nok en stund til vi kommer dit, avslutter Foss.