Hopp til innhold

– Vaktselskap selger falsk trygghet

Brannvesenet i Vestfold mener vaktselskapenes kombinerte bolig- og brannalarmer gir falsk trygghet. – Vi har tilfeller hvor vi er i gang med slukking når vaktselskapene ringer oss, sier brannsjefen.

Brann ved Sem i Tønsberg

Brannvesenet har hatt tilfeller der de er i gang med slukking når vaktselskapene ringer for å varsle en mulig brann.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Flere vaktselskaper tilbyr boligalarmpakker med både brann- og innbruddsalarm inkludert i tilbudet.

Dersom brannlarmen utløses kan vaktselskapet sjekke om det er en reel brann, eller andre grunner til at brannalarmen går. Men dette kan gi en falsk trygghet, mener brannsjef Per Olav Pettersen i Vestfold Interkommunale Brannvesen.

– De alarmerte vaktselskapene bruker langt tid fra de motter en alarm til de kontakter brannvesenet og når de gjør det, så informerer de bare om at de har mottatt en alarm. De ber ikke om vår assistanse, sier brannsjefen.

– Kan ikke be om hjelp

Et eksempel på dette er fra en boligbrann på Nøtterøy i oktober. 110-sentralen ble varslet om brannen kl. 04:47:19. Vaktselskapet ringer kl. 04:52:47:

110 operatøren: Brannvesenet.

Vaktselskapet: Hei det er «vaktselskapet» som ringer deg.

110 operatøren: Hei.

Vaktselskapet: Hei, jeg ringer angående en kunde i Vestliveien 26.

110 operatøren: Ja.

Vaktselskapet: Der har vi en brannalarm og en vekter er på vei ut, og vil informere om det.

110 operatøren: Vil du ha brannvesenet?

Vaktselskapet: Det har ikke jeg lov til å si, og vil bare informere.

110 operatøren: Der kan jeg bekrefte at det brenner.

Vaktselskapet: Brenner det der?

Nabo varslet 15 min før vaktselskapet

Brannvesenet har også hatt tilfeller der de er i gang med slukking når vaktselskapene ringer for å varsle en mulig brann.

Et eksempel er fra en brann i en barnehage i Tønsberg i juni. Røyken er godt synlig fra store deler av Tønsberg. Barnehagen har alarm tilknyttet et vaktselskap.

Hendelsesforløpet etter 110-sentralens logger:

Nabo ringer til 110 og melder om brann i Regnbuen barnehage kl. 19:37:11.(Mange andre ringer og varsler 110 om brannen i samme tidsrom).

Vestfold interkommunale brannvesen rykker ut med alt disponibelt mannskap fra tre brannstasjoner. Brannvesenet påbegynner slokkingen kl. 19:45:43.

Et drøyt kvarter etter at nabo av barnehagen har varslet om brann, eksakt kl. 19:52:26 ringer vaktselskapet til 110-sentralen og opplyser «at vekter er i området og ser røyk».

Vestfold interkommunale brannvesen

Brannsjef Per Olav Pettersen (t.v.) og beredskapsleder Einar Flogeland i Vestfold interkommunale brannvesen, mener vaktselskapene selger falsk trygghet. – Sjekk hva de faktisk gjør når alarmen går, sier Pettersen.

Foto: ARNT E FOLVIK / VIB

Avviser falsk trygghet

Vaktselskapene i Norge har alarmer i 343.699 av landets drøyt to millioner boliger. NHO-beregninger viser at Norge antagelig har verdens høyeste andel boligalarmer i forhold til antall husstander.

Kjetil Ditlefsen, avdelingssjef på alarmsentralen hos Sector alarm, avviser at de selger falsk trygghet, men bekrefter at de ikke kan be brannvesenet rykke ut når alarmen utløses.

– I noen sentrale områder har vi avtaler med brannvesenet om at vi kan ringe direkte, men i de tilfellene vi ikke har det, må vi få bekreftet at det er en brann før vi varsler, sier Ditlefsen.

Når en alarm utløses blir nærmeste vekter varslet og sjekker boligen. Deretter ringes kundens brannkontakt før brannvesenet varsles.

– Vi ringer og gir dem et forvarsel om at vi har sendt ut en vekter og at vi kan komme til å ringe om en reel alarm, sier Ditlefsen.

– Sjekk hva de gjør

I tillegg sier avdelingslederen i Sector alarm at de bidrar til ekstra trygghet ved å sørge for at kundene deres har fungerende røykvarslere og at de ofte er seriekoblet.

Det mener brannsjefen i Vestfold er positivt. Han oppfordrer likevel vaktselskapenes kunder om å sjekke hva selskapene faktisk gjør når alarmen går.

– Hva vaktselskapet velger å gjøre når brannalarmen går varierer sterkt. Jeg forstår at publikum kan bli forvirret, og synes det er beklagelig, sier Per Olav Pettersen.