– Vi er redd for at vi skal bli sittende med skjegget i postkassen, sier ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch.
Sammen med ordførerne i Larvik, Porsgrunn og Bamble går Gleditsch ut med en sterk oppfordring om at Tønsberg begrenser antall trasévalg for ny Intercity-forbindelse.
Bane Nor har presentert to alternativer for trasé, men politikere i Tønsberg og på Nøtterøy har signalisert at flere alternativer kan være aktuelle.
Frykter forsinkelse
Ordførerne i kommunene sør for Tønsberg frykter at dette betyr lenger planleggingstid og at Intercity-prosjektet blir forsinket.
– Tønsbergs trasévalg får en direkte konsekvens for alle kommuner sør for Tønsberg og for påkobling på Sørlandsbanen, sier Gleditsch.
– Dersom et nytt alternativ skal inn, bør et annet alternativ ut.
Larvik-ordfører Rune Høiseth er også bekymret.
– Jo mer komplisert det er i den ene enden, desto større konsekvenser får det i den andre enden, sier Høiseth.
Vil ha inn nytt traséforslag
Ordfører på Nøtterøy, Roar Jonstang, sier han skjønner at kommunene sør for Tønsberg ønsker en rask avklaring, men sier at det samtidig er viktig med en grundig vurdering.
– Det er bred enighet om at Jarlsberg-alternativet må utredes, og det alternativet kommer i tillegg til alternativene Bane Nor har presentert, sier Jonstang.
Han mener imidlertid at det allerede er gjort mye utredning for en trasé over Jarlsberg, som i stor grad følger dagens jernbanetrasé, og tror ikke det vil føre til noen vesentlige forsinkelser å ta alternativet med i vurderingen.
– Målet må være at vi er i stand til å følge Bane Nors framdriftsplan, sier Nøtterøy-ordføreren.
Jonstang er enig i at det kan være lurt å ta ut et alternativ når et annet kommer inn.
– Da vil vi ha bort den såkalte Nøtterøykorridoren.
Ordfører i Tønsberg, Petter Berg, sier de forbeholder seg retten til å ta avgjørelsen om trasévalg lokalt.