NRK Meny
Normal

– Tenk over religionspraksisen

Det er viktig for at vi skal ha en inkluderende skole, mener utdanningsdirektør Kari Evensen hos Fylkesmannen i Vestfold.

7A Fjell skole
Foto: Mari Hvamb / NRK

– I hvert eneste klasserom i det ganske land finner vi unger som kommer fra andre religioner, eller unger som er norske og har nærmest antireligiøse tradisjoner. De skal føle seg like inkludert i forbindelse med juleaktiviteter som andre, sier Kari Evensen til NRK.

I Aftenposten i dag kan vi lese om en mor i Bærum som reagerte på at skolen skulle ha skriftlig tilbakemelding på om barnet skulle gå rundt juletreet eller ikke.

Rektorer tolker juletregang med sang av kristne sanger som en aktivitet som kan tendere til religiøst innhold og ber derfor foreldre om aktiv påmelding til dette.

– Reglene kan tolkes slik at dette er nødvendig, sier Kari Evensen.

– Foreldre har rett til å be om fritak for aktiviteter som kan tolkes som religiøs utøvelse. Det kan de be om fritak for, sier hun.

Inkludering

Hun mener at i vårt flerkulturelle, fleretiske og flerreligiøse samfunnet er det mange som ikke finner det naturlig å delta i kristne aktiviteter.

Kari Evensen

LAG SKJEMA: Kari Evensen oppfordrer skoler til å tenke over sin egen praksis når det gjelder fritak for aktiviteter som kan tolkes som religiøs utøvelse.

Foto: Vestfold / NRK

– Og vi har ikke lenger noen kristen formålsparagraf, men en inkluderende skole som skal være livssynsnøytral, sier Evensen.

– Men det er vel ikke så veldig religiøst å gå rundt juletreet?

Det er det kanskje ikke vi som skal mene noe om, tenker utdanningsdirektøren.

– Er det så veldig forkynnende å synge deilig er jorden, da?

– Det kan hende at noen barn og foreldre opplever det slik. Det er i alle fall sånn at det er i grenseland til utøvelse, tenker hun.

Tradisjon vs. forkynnelse

Kari Evensen mener det er sangens innhold som bestemmer om den er forkynnende eller ikke.

– Det å videreføre norske tradisjoner og feire jul kan virke inkluderende. Men å synge kristne sanger kan virke ekskluderende, mener Evensen.

Evensen tenker at skolene kan sende ut ett skjema på høsten der foreldre kan krysse av på hva barna skal være med på av slike aktiviteter resten av året.

– Det er rett og slett for at skolen skal være for alle, sier hun, og oppfordrer skolene til å tenke over praksisen sin i forhold til fritak.