Hopp til innhold

– Ta mer hensyn til saktegående trafikk

Kjørelærer Petter Asheim opplever at en del trafikanter kommer altfor tett opp i rumpa på mopeder og traktorer under opplæring.

Mopeder

Petter Asheim opplever at en del trafikanter havner altfor nærme mopeder under opplæring. – Avstanden mellom kjøretøy skal minst være så stor at en kan telle sakte til 1001, 1002 og 1003 fra kjøretøyet foran har passert ett punkt på veien og til du er samme sted, sier han, som er kjørelærer.

Foto: NRK

– Det er flere trafikanter som holder for kort avstand til slike kjøretøy enn til biler. Det gjør de nok fordi sakte trafikk som dette skaper mer irritasjon, sier Asheim, som eier Petters trafikkskole i Tønsberg.

Han forteller at noen sjåfører ønsker å komme forbi mopeder på de mest merkverdige steder.

Da blir presset veldig stort på de stakkars unge mopedførerne som prøver å lære noe.

Asheim ønsker å minne vestfoldinger på å holde avstand til saktegående kjøretøy.

Han opplever at trafikanten bak kommer for nærme hver gang han er ute på opplæring med moped eller traktor.

– Men det synes jeg er forståelig, fordi vi ligger så langt under fartsgrensa den øvrige trafikken kan holde, sier han.

– Svinger ofte fort av

Mopeder kan maksimalt ha en fart på 45 kilometer i timen. For traktorer er fartsgrensa på 40.

– Saktegående trafikk er sjelden på langtur. Derfor er det veldig viktig at trafikanter bak traktorer eller mopeder tenker at disse med stor sannsynlighet vil svinge av raskt. Alle skal jo forbi oss, fordi vi holder så lav fart. Derfor blir slike situasjoner noen ganger litt mer risikofylte enn de bør være, sier Asheim.

Han mener at trafikanter ellers er forståelsesfulle ovenfor mopeder og traktorer under opplæring.

Asheim opplever at utålmodigheten til de bak særlig blir stor på små veier, der forbikjøringsmulighetene ikke er så gode.

Julie Laws og Petter Asheim

Julie Laws (19) har aldri opplevd at bilen bak har kommet så tett oppi henne at det har blitt ubehagelig. Hun synes det er gøy, men også litt skummelt å kjøre. I bakgrunnen kjørelærer Petter Asheim ved Petters Trafikkskole.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Generelt flinke

En lastebilsjåfør ble nylig fratatt førerkort i fire måneder og fikk bot på 9500 kroner fordi han lå for tett oppi rumpa på en sjåfør som øvelseskjørte. Lastebilen lå kun 0,65 sekunder foran.

– I vår kjøreskole opplever vi noen situasjoner som likner på dette, men jeg synes vestfoldinger generelt er flinke til å holde avstand til bilen foran. Folk tar stort sett hensyn til oss med "skole"-skilt bakpå bilen, sier Asheim.

Julie Laws (19), en av elevene hans, har ikke opplevd å få bilen bak ubehagelig tett innpå.

– Stort sett kjører de bak meg bare forbi, uansett om jeg holder fartsgrensa eller ikke, sier hun, og fortsetter:

– Det mest utfordrende med å øvelseskjøre er nok å følge med på hva alle de andre i trafikken gjør.

Påkjørt tre ganger

Asheim forteller at han har blitt påkjørt tre ganger i elevsituasjoner.

– Det har vært i igangsettingssituasjoner, der eleven har kvelt bilen og fått motorstopp. Da har sjåføren bak regnet med at vi har satt i gang, og holdt altfor liten avstand. Jeg skulle av og til ønske meg at bilisten bak holdt mer avstand i igangsettingssituasjoner, sier han.

Asheim har følgende råd til ferske sjåfører som opplever at bilen bak kommer for tett på.

– Finn en lomme eller kjør inntil sida og slipp trafikken forbi.

Dessuten mener han det er viktig at de som skal øvelseskjøre velger øvingsområder egnet for det nivået de er på.

– Nivået på den som instruerer må også være høyt, også er det viktig å ha en plan for det man gjør, sier Asheim.