Dagny smiler og peker der hun sitter foran på sykkelen i passasjersetet.
– Det er kjempefint, sier hun.
Sykkelsjåfør Martin Stickler sitter bak og trår på elsykkelen fra Nygårdsvollen bofellesskap for personer med demenssykdom til Bugårdsparken.
– Vi bruker sykkelen nesten hver dag når det er fint vær, sier Martin Stickler (23) som utdanner seg til å bli helsefagarbeider.
Mange nyter det fine været rundt Bugårdsdammen. Dagny gleder seg over blomster og ender som plutselig krysser grusstien foran henne.
– De fleste liker å komme seg ut, sier den andre sykkelsjåføren Kåre Olsen, som også er i praksis for å bli helsefagarbeider.
- Les også:
Sprer seg videre
Stadig flere el-sykkeldrosjer med eldre er å se rundt i Norge etter inspirasjon fra Danmark. Foreningen «Sykling uten alder» jobber for at eldre og folk med nedsatt funksjonsevne nettopp får oppleve byen og naturen fra sykkelen.
Styremedlem Tormod Hansen i «Sykling uten alder» er selv sykkelsjåfør og er rundt i landet for å snakke om sykkeldrosjer. Han opplyser at det ikke finnes en fullstendig statistikk over hvor mange kommuner som har skaffet seg elsykler med plass til passasjerer, men ifølge hans oversikt er det snakk om minst 60–70 kommuner. Og flere skal det bli.
– Jeg tror vi kommer opp i 100 kommuner som har el-sykkeldrosjer i løpet av sommeren. Det sprer seg så fort, sier Hansen på telefon fra Vestlandet, hvor han er invitert for å snakke om konseptet.
Vil aktivisere
Oslo, Trondhjem, Fredrikstad, Drammen og Ringerike er noen av stedene som har sykkeldrosjer i dag. Sandefjord har seks. Fire av dem har Fjorden sanitetsforening tatt initiativ til.
De står på sykehjem eller institusjoner, og er gratis å bruke.
– De skal skape glede og er for eldre og andre som har vanskelig for å komme seg ut og sykle, sier Stine Sørensen i Fjorden sanitetsforening.
- Les også:
Trenger flere sjåfører
Syklene brukes flere ganger i uka, men kan brukes mer.
Fjorden Sanitetsforening fikk sykkeldrosjene i august og tilbudet er fortsatt i startgropa, forteller Sørensen. Snart skal de tilby en app hvor folk kan reservere sykkeltid. Nå er åtte personer sykkelsjåfører og tar folk med ut på tur.
– Vi trenger flere piloter. De kan sykle når det passer dem, sier Sørensen.
– Hvem kan være sykkelsjåfører?
– Det kan alle. Du må være voksen og kunne sykle. Vi bidrar med opplæring, sier hun.