– Vi må undersøke og studere hvilke forhold som må avklares før vi kan ta en beslutning om å bygge tunnelen, sier Øyvind Kvaal som er styreleder og daglig leder for Holmestrand skitunnel AS.
3. desember 2015 fikk selskapet innvilget sin søknad om et tilskudd på 650.000 kroner til gjennomføring av et forprosjekt for ombygging av Holmestrand-tunnelen.
Håpet er at tunnelen kan bli Norges aller første skitunnel, og fungere som et helårs skianlegg for langrenn og skiskyting.
- Les også:
Mange utfordringer
Resultatene fra forprosjektet skal være klare i september 2016, og vil fungere som en avklaring på om prosjektet har livets rett eller ei. Holmestrand kommune og Vestfold fylkeskommune, som eier tunnelen, vil også ta sin avgjørelse basert på prosjektet.
Kvaal forteller at det viktigste å finne ut av er de tekniske installasjonene og kostnader.
– Energibruk, snøproduksjon og kostnader. Det er det viktigste å få avklart. Tunnelen slik den er i dag er ikke bra nok og vi må rive ut alt som er i den fra før av, sier Kvaal.
Til nå har de ingen pekepinn på hvor mye en skitunnel i den gamle Holmestrand-tunnelen vil komme til å koste.
Samarbeider med flere
De tekniske utredningene gjennomføres i samarbeid med Senter for idrettsanlegg og Teknologi, NTNU, Olympiatoppen og Toppidrettsentret i Trondheim.
– En del masterstudenter ved NTNU skal se på produksjonsteknologi for snø for oss. Flere påstår at vi kan produsere snø i femten varmegrader og få et godt resultat, men problemet er at det da blir et slush-lignende resultat. Så det er flere utfordringer ved dette, sier Kvaal.
- Les også:
Mener Norge bør ha en skitunnel
Likevel er han fast bestemt på at Norge bør ha en skitunnel.
– Nå i midten av desember er det ti plussgrader ute, og det finnes ikke snø sør for Gardermoen. Norge som toppnasjon trenger et slikt anlegg, sier Kvaal og peker på Tyskland og Sverige som begge har skitunneler.
Han sier de i tiden fremover vil sette i gang med de tekniske utredningene i samarbeid med Trondheim. Det vil også bli gjennomført en markeds- og brukerstudie. Deretter blir spørsmålet finansiering.
– Finansieringsmulighet finnes, uten at jeg vil gå mer inn på det akkurat nå. Når det gjelder drivkostnader er vi ikke så bekymret. Hvis vi sammenligner oss med skitunnelen i Sverige, som har 35.000 besøkende i året, tror jeg ikke det blir et problem å få tunnelen til å gå rundt her i Norge, sier Kvaal.
Hvis forprosjektet ender i gode resultater, skal anlegget bygges og tas i bruk mellom 2018 og 2019.