Hopp til innhold

– Dette var en dårlig start

Det tok ikke mange timene før brannvesenet fant eksempler på dårlig brannsikkerhet i butikker.

Søppel og stativ foran rømningsveien.

KAN VÆRE FARLIG: – Skjer det noe her og du må gjennom en hinderløype for å komme deg ut, så er det ikke det noe særlig, sier Joachim Jensen i VIB.

Foto: VIB

Mandag morgen startet en tre dager lang kontroll av butikker i Holmestrand, Re, Horten, Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme. Brannvesenet kontrollerer rømningsveier, varsling og slokkemidler.

Søppel foran nødutgangen.

LAGRING: Flere av butikkene har dårlig med lagringsplass, og derfor brukes rømningsveiene, ifølge brannvesenet.

Foto: VIB

Joachim Jensen.

SKUFFET: Joachim Jensen er ikke imponert over alt de har sett hittil i aksjonen.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK
Allerede før lunsj så brannvesenet flere eksempler på at forbedringspotensialet er stort.

– Butikkene har en vei å gå. Det er rene hinderløyper enkelte steder for å komme seg ut de alternative rømningsveiene, sier Joachim Jensen, leder av forebyggende avdeling i Vestfold interkommunale brannvesen (VIB).

Rømningsveier skal til enhver tid være frie, minner han om.

– Hvis det begynner å brenne og rømningsveiene er sperret, kan det få fatale konsekvenser. I tillegg vil eierne vil bli stilt til ansvar på hvorfor dette ikke var i orden i utgangspunktet, sier Jensen.

Feil i over halvparten av butikkene

Brannslukningsutstyr dekket til av kjøleskap.

SLUKKEUTSTYR: Ved en av butikkene var brannslukningsutstyret gjemt bak et kjøleskap.

Foto: VIB

Under tilsvarende aksjon i fjor ble 109 butikker sjekket.

58 av dem hadde feil eller mangler på ledesystem, 24 nødutganger var helt eller delvis sperret, 16 steder manglet (eller manglet kontroll av) slokkemiddel, og åtte lokaler manglet tilfredsstillende brannvarsling.

– Foreløpig ser det dessverre ikke ut til at det har vært en stor forbedring. Men nå har vi jo bare vært ute noen få timer i dag, sier Jensen.

Årets aksjon avsluttes på onsdag, og håpet er å kunne rapportere om noen gode eksempler også.

Brannvesenet ønsker en dialog med butikkene.

– De bør tenke på kundenes beste interesse, sier Jensen.