NRK Meny
Normal

– Det mest populære er ikke alltid det beste

KrF frykter idol-kultur i skolen hvis regjeringen vedtar ny lærerevaluering.

Anders Tyvand

Skolepolitisk talsmann i KrF, Anders Tyvand, mener lærerne og skoleledelsen er kapable til å vurdere selv hva som er god og dårlig undervisning.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Jeg frykter at lærerne vil forsøke å gjøre seg populære hos elevene, i stedet for å gi dem den best mulige undervisningen, sier stortingsrepresentant for Kristelig Folkeparti, Anders Tyvand, til NRK.no. Han legger til:

– Det er ikke nødvendigvis sånn at den undervisningen som vil bli mest populær blant elevene er den beste.

Bakgrunnen for utspillet er kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens tale til Elevtinget 2014.

Der gjorde han det klart at regjeringen jobber for at alle elever i videregående skoler skal ha rett til å evaluere undervisningen. De er allerede i gang med å jobbe frem en forskrift som kan tre i kraft allerede i 2015.

– Elevvurdering er et viktig verktøy for skolene når de skal gjøre undervisningen i den videregående skolen enda bedre, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les også:

Må anerkjenne lærerne

Det er ansvarsfraskrivelse. Skal de gjøre dette, så må det i hvert fall være noen nasjonale retningslinjer.

Anders Tyvand, skolepolitisk talsmann KrF

Det er ikke den skolepolitiske talsmannen til KrF enig i.

– Jeg ønsker meg en skole hvor vi anerkjenner lærerne som profesjonelle fagpersoner. Og jeg mener at lærere og skoleledere må kunne ta vurderingen av hva som er god undervisning og ikke, forklarer Tyvand.

– Men vi bør vel lytte til elevene også?

– Absolutt, og det vet jeg at lærerne gjør. Det er en kontinuerlig dialog mellom elever og lærere i skolen. Jeg tror ikke vi har behov for en lovfestet rett til undervisningsevaluering for alle elevene. Det å gi barn en slags dommerfullmakt over lærernes innsats i klasserommet har jeg liten sans for.

Røe Isaksen sa under sin tale at det følger et stort ansvar med en slik ordning, og at både elever og lærere må bidra.

– Elevene skal få gi tilbakemelding om undervisningen. Dette skal ikke være en ordning der lærerne får karakterer eller personlige tilbakemeldinger. Målet er å få til ordninger som er gode for både elever og lærere, sier Røe Isaksen.

Les også:

– Opplever det som svært ubehagelig

Tyvand sier han har vært i kontakt med flere lærere som uttrykker bekymring.

Torbjørn Røe Isaksen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier at systemet gir elevene et stort ansvar, og at målet er en ordning som fungerer for både lærere og elever.

Foto: NRK

– De er svært kritiske til dette. Det å bli evaluert av elever, av mindreårige, som på en måte skal sette et godkjent stempel på den jobben du gjør som profesjonell yrkesutøver, det er det mange som opplever som svært ubehagelig.

Blir forskriften godkjent, så er det opp til hver skole hvordan systemet skal utformes. Røe Isaksen vil ha gode lokale løsninger.

Men også her er Tyvand svært uenig.

– Jeg har sett hvordan dette har blitt utformet ved en skole, der elevene ble satt til å bedømme lærernes innsats på ulike områder. Jeg stusser litt på at statsråden sier han ikke vil ha noen nasjonale retningslinjer på hvordan dette skal gjøres, sier Tyvand, og legger til:

– Det er ansvarsfraskrivelse. Skal de gjøre dette, så må det i hvert fall være noen nasjonale retningslinjer, slik at vi kan sørge for at dette ikke blir gjort på en altfor uheldig måte.

Les også:

Yrket blir ikke mer attraktivt

KrF-politikeren frykter også at dette systemet vil svekke rekrutteringen til læreryrket.

– Jeg tror ikke dette er det grepet vi må ta for å gjøre læreryrket mer attraktivt. Jeg tror tvert imot at dette kan bidra til å svekke rekrutteringen og gjøre læreryrket mindre populært. Det er jo akkurat det motsatte av det vi har behov for, sier Tyvand.

Les også:

– Jeg lytter til lærerne, og har stor forståelse for det de sier. Jeg tror ikke det er så mange andre som ville akseptert at 15, 16 eller 17-åringer skal vurdere den jobben du gjør som profesjonell yrkesutøver, avslutter Tyvand.