– Nye piggdekk må kjøres inn

Det er tre ting du bør huske på de første 30–50 milene.

En som bytter dekk på en bil.

PIGGDEKK: Ikke alle vet at nye piggdekk bør kjøres inn før normal bruk. En viss innkjøringsperiode gjelder også for piggfrie dekk, opplyser dekkforhandler i Tønsberg.

Foto: Rolf Christian Hatling / NRK

Kundemottaker Svein Robert Engmann hos dekkforhandleren Tønsberg Vulk AS anbefaler alle som har kjøpt nye piggdekk i år, å kjøre dem inn før normal bruk.

– Det er veldig viktig, sier han.

– Man må kjøre inn nye piggdekk. Det vil si å ikke kjøre over 80 kilometer i timen de første 30–50 milene.

Engmann tror ikke alle er klar over dette når de kjøper nye dekk.

– Man kjøper piggdekk av en grunn. Man ønsker å ha pigger og at de skal sitte i lenge, og da anbefaler jeg dette. Det er ikke så lett å huske på, men prøv å unngå å kjøre rett ut på E18 i 110 kilometer i timen. Prøv også å unngå kraftig nedbremsing og akselerasjon i innkjøringsperioden.

Behold piggene

Det aller beste er om innkjøringen foregår på bar asfalt, og ikke på snø og isføre, ifølge kundemottakeren.

– Hvorfor er innkjøring av nye piggdekk viktig?

Svein Robert Engmann foran flere vinterdekk.

TRE RÅD: Ikke kjør i over 80 kilometer i timen, prøv å unngå kraftig nedbremsing og akselerasjon de første 30–50 milene, er rådene fra Svein Robert Engmann.

Foto: Rolf Christian Hatling / NRK

– Det er for at gummien skal få pakket seg rundt flensene og piggen generelt, og at den skal sitte mye bedre. Da har man også piggdekkene sine mye lengre. Piggene vil ikke dette ut, som de gjør hvis dekkene blir feil kjørt inn, sier Engmann.

– Det er en helt annen gummiblanding i piggdekk enn i piggfrie dekk, så et piggdekk uten pigger har ikke så gode vinteregenskaper som et piggfritt dekk. Det må være en hardere gummiblanding i et piggdekk for at piggen skal kunne sitte der.

– Hva med piggfrie dekk, må de også kjøres inn?

– Det er en liten innkjøringsperiode på piggfrie dekk også. Det er fordi det er et silikonbelegg i formene når nye dekk lages, og da må man slite vekk det belegget for at dekket skal fungere optimalt. Det skjer raskest på asfalt, og da er det snakk om kanskje et par mil.