Hopp til innhold

– Mange useriøse arbeidsgivere i utelivsbransjen

Arbeidstilsynet starter neste år en kampanje for å bedre forholdene for ansatte i utelivsbransjen.

Arve Semb Christophersen, regiondirektør i Arbeidstilsynet

Regiondirektør i Arbeidstilsynet Sør-Norge, Arve Semb Christophersen, er ansvarlig for neste års utelivskampanje.

Foto: Henrik Bøe / NRK

– Vi kommer til å gjøre mange tilsyn i utelivsbransjen over hele landet, både i 2015 og 2016, sier regiondirektør for Arbeidstilsynet Sør-Norge, Arve Semb Christophersen.

Han er ansvarlig for kampanjen, der målet er å bedre forholdene for ansatte i serverings- og overnattingsbransjen.

– Alvorlige forhold

Noe av bakgrunnen for at Arbeidstilsynet til neste år skal gå tungt inn i utelivsbransjen, er en rapport fra Fafo. I rapporten kommer det blant annet fram at nesten halvparten av de spurte svarer at de ikke får overtidsbetalt, og at arbeidstid ofte er den største arbeidsmiljøutfordringen.

– Det er alvorlige forhold og mange useriøse arbeidsgivere. Mange klarer ikke å ha ordentlige forhold for de ansatte. Påfallende mange mangler for eksempel kontrakter, sier Christophersen.

Han forteller at Arbeidstilsynet nå er i full gang med planleggingen av kampanjen.

– Vi er i ferd med å analysere hva som er viktigst å se etter i forhold til funnene i rapporten, så det er litt tidlig å si hvilke områder vi kommer til å fokusere mest på.

– Hviletid og pauser en utfordring

Forsker i Fafo, Kristine Nergaard, har vært med å utarbeide rapporten «Arbeidsforhold i utelivsbransjen», og sier utelivsbransjen har mange utfordringer.

– I det hele tatt er arbeidstidsbestemmelsene en utfordring i utelivsbransjen. Både lengden på arbeidsdager, hviletid mellom vakter og det å ta pauser i løpet av arbeidsdagen, sier Nergaard.

Christophersen tror kampanjen vil føre til en bedring.

– Målet er å få en vesentlig bedring i arbeidsvilkårene for de ansatte. Vi mener det er mulig å få til det.