Hopp til innhold

– Forstyrrelser i førerhuset førte til togulykken

Lokføreren på ulykkestoget som sporet av på Vestfoldbanen ble så distrahert i førerhuset at han skal ha oversett skiltet for redusert hastighet på strekningen hvor ulykken inntraff.

Vestfoldbanen

Alle de fem som var om bord på Flirt-toget som sporet av på Vestfoldbanen, ble skadd. Nå bekrefter NSB at lokføreren ble distrahert i minuttene før ulykken.

Foto: Peder Gjersøe / SCANPIX

Ifølge Aftenposten endrer nå NSB reglene for hvem som skal få tilgang til førerhuset under kjøring, og hvem som kan ringe til lokfører.

To vogner av de havarerte vognene

To vogner av det havarerte toget.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

I går kom rapporten fra Statens havarikommisjon som konkluderte med at det ikke var noe galt med NSBs splitter nye prestisjetog. Det var under testkjøring av de nye togene at ulykken skjedde onsdag 16. februar. Fem personer ble skadd, og toget fikk store skader.

  • Les hele rapporten her

– Havarikommisjonen har ikke funnet feil med tog, togets konstruksjon, togsporer eller konstruksjon av togsporer etter avsporingen. Ingenting tilsier at noe av dette har ført til avsporingen, sa lederen for jernbaneavdelingen i Statens Havarikommisjon Knut A. Olsen til NRK.no i går.

Det som imidlertid ser ut til å ha vært feil, var at det skjedde altfor mye i førerhuset i minuttene før ulykken, skriver Aftenposten i dag.

– Det foregikk mye i førerhuset

Beskjeder hit og dit, kommunikasjon med ulike sentraler, samtidig som man testet et nytt informasjonssystem for passasjerer skal ha ført til at lokføreren overså skiltet som fortalte han at fartsgrensen ble redusert fra 130 til 70 kilometer i timen.

I tillegg er det fra før av kjent at et advarselskilt nummer to manglet på stedet.

Nå gjør NSB endringer før de på nytt, trolig allerede til uken, starter opp prøvekjøringen av de nye Flirt-togene.

– Vi vet allerede om to områder vi skal endre på, og det er kravet til lokføreres lokalkunnskap og forhold som kan forstyrre førers oppmerksomhet. Vi vet det var mye som foregikk i dette førerrommet, og det skal vi nå begrense, sier direktøren for persontog i NSB Tom Ingulstad til Aftenposten.

testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand

Bildene var dramatiske etter ulykken.

Foto: Peder Gjersøe / Scanpix

Møtes om fremtiden i dag

Politiet i Vestfold tok kort tid etter ulykken ut siktelse mot begge lokførerne om bord, begge for grov uforstand i tjenesten.

Flirt-togene, også omtalt som NSBs nye prestisjetog, skulle egentlig settes i trafikk på strekningen dette månedsskiftet. Det ble utsatt på ubestemt tid etter ulykken.

– Per nå er det ikke noen feil på togene, og det er selvsagt NSB veldig fornøyd med, sier kommunikasjonssjef Åge Christoffer Lundeby i NSB Persontog til NRK.no.

I dag vil selskapet møte Statens jernbanetilsyn for å diskutere når man kan ta opp igjen testkjøringen av Flirt-togene. Lundeby ønsker ikke å forskuttere noen dato for når togene kan være i trafikk igjen.

– Vi vil gjenoppta testkjøringen med disse togene så snart som mulig, men når finner vi ut etter møtet. Deretter vil vi lage en plan for når togene kan gå i gang med kjøre passasjerer, sier han.