NRK Meny
Normal

– Skal mye til for at Stortinget sier nei nå

Godt politisk håndverk har ført til bred politisk enighet om framtidens trafikkløsninger i Tønsberg-regionen. Det gleder Vestfoldbenken på Stortinget, som sier at lokal enighet er en forutsetning for å få godkjent prosjektet.

Politisk enighet

Fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H), ordfører i Nøtterøy kommune, Roar Jonstang (H), varaordfører i Tønsberg kommune, Anne-Lise Skarstad (KrF), og ordfører i Tønsberg Petter Berg (H) holdt en felles pressekonferanse i begynnelsen av mars for å fortelle om lokal enighet om bypakka i Tønsberg-regionen.

Foto: Lina Gaganis / NRK

I tur og orden har kommunene sagt ja til å gå videre med planen om en ny bru mellom Korten i Tønsberg og Kaldnes på Nøtterøy. Brua er den største delen av en ny veipakke for Tønsberg-regionen.

Et bredt politisk flertall i Tønsberg, Nøtterøy, Tjøme, Stokke og Vestfold fylkeskommune står bak planen. På Stortinget er politikerne på Vestfoldbenken svært fornøyde.

– Det er gledelig at det er så stor enighet i de fire berørte kommunene, sier Kårstein Eidem Løvaas, som er stortingsrepresentant for Vestfold Høyre.

Løvaas husker godt da en ny fastlandsforbindelse ble diskutert sist. Den gang endte det med bomring, men ingen bru.

Nå tror han derimot at det er god grunn til å være optimist. Han viser til at lokal enighet har ført til gjennomslag for både E18 og jernbanen. Det håper det vil skje med veipakka for Tønsberg-regionen også.

Les også:

Skal godkjennes av Stortinget

Svein Flåtten

Svein Flåtten (H) tror det skal mye til for at Stortinget sier nei til bompenger når det er stor lokal enighet.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

I tillegg til ny fastlandsforbindelse mellom Tønsberg og Nøtterøy, er også Hogsnesbakken og Presterødkrysset med i planen. Det er også nye trafikkløsninger på Teie, samt gang- og sykkelstier i hele regionen.

Forutsetningen er at det kreves inn en vesentlig andel bompenger. Det er nå opp til Stortinget å godkjenne.

– Det skal mye til for at Stortinget sier nei nå, sier Høyres stortingsrepresentant Svein Flåtten.

Han legger også til at Stortinget ikke er veldig glad i bompenger. Derfor forutsettes det at det er en bred lokal enighet og at resten av finansieringen er på plass. Det ser det nå ut til å være i Vestfold og dermed ser det ut til at trafikkproblemene kan løses, forteller Flåtten.

Vanskelig for Fremskrittspartiet

Finansiering ved bruk av bompenger er et vanskelig tema for Fremskrittspartiet. Tom B. Holthe har tidligere vært fylkesvaraordfører og husker godt lignende behandlinger i fylkestinget.

– Slik har det jo vært i mange år. Man har følt seg som et gissel, for hvis det ikke er lokal enighet, kommer det ingen veimidler, sier Holthe.

Han vil presse på samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) for å åpne lommeboka for veipakka i Tønsberg-regionen.