Hopp til innhold

Fikk inn over 300.000 i beltekontroll

Flere tusen passasjerer og bussjåfører ble kontrollert.

Kontroll av busspassasjerer

KONTROLL: Algeir Thunshelle i Statens vegvesen kontrollerer busspassasjerer på E18 i Sande.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Da vegvesenet hadde kontroller over hele landet i forrige uke, ble 9.552 busspassasjerer kontrollert. 206 av dem fikk 1.500 kroner i bot for ikke å ha brukt belte.

I tillegg ble 448 sjåfører kontrollert. Fem fikk gebyr for ikke å ha brukt belte, opplyser vegvesenet i en pressemelding.

– Bilbelte redder liv, og vi vil at det skal bli like naturlig å bruke det i bussen som i bilen Gebyr er et virkemiddel for å vise alvoret av å ikke bruke belte, sier fungerende avdelingsdirektør Ida Bergene Kongsrud i Statens vegvesen.

– For høyt

I Vestfold fikk 10 av 134 kontrollerte passasjerer bot. Ingeniør Algeir Thunshelle i Statens vegvesen er ikke fornøyd med resultatet.

– Det er for høyt, selvfølgelig, sier han.

Omtrent like stor andel fikk bøter da vegvesenet hadde kontroll i Vestfold i mars i år.

Thunshelle minner om at det er like viktig å bruke sikkerhetsbelte i alle kjøretøy. Likevel ser han forskjell i bruk av belte i buss og i bil på E18.

For mens rundt 7,5 prosent ikke bruker belte i buss, mener han andelen er rundt én prosent blant bilistene.

Sikkerhetsbelte

KAMPANJE: Denne passasjeren hadde sikkerhetsbeltet festet. Men 10 busspassasjerer av 134 kontrollerte i Vestfold fikk bøter da vegvesenet hadde kontroller i forrige uke.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Færre dødsulykker

Når sikkerhetsbelte er montert i busser, skal passasjerer bruke dem. Thunshelle sier det ville vært seks færre dødsulykker i buss i snitt årlig, hvis passasjerer hadde brukt sikkerhetsbelte.

– Når uhellet er ute, holder beltet deg på plass, slik at du ikke treffer de andre som er inne i det samme kjøretøyet. Du vil ikke falle ut og bli klemt i hjel. Sannsynligheten for å overleve øker vanvittig ved å ha på seg beltet.

– Hva skal til for å få flere til å bruke sikkerhetsbelte i buss?

– Jeg har tro på kampanjer, opplysning i media, kontroller og å snakke om trafikksikkerhet på ungdomsskoler, sier han.