NRK Meny
Normal

– Julegodtet som føles litt bedre for kroppen

Lag sunnere og unn deg litt mer, råder kostholdsveileder.

Kransekakekuler og karameller.

FÆRRE KALORIER: Se hvordan du kan lage kalorireduserte karameller og kransekakekuler lenger ned i saken.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Trenings- og kostholdsveileder Desiree Andersen fra Horten mener det er flere grunner til at man bør lage sunnere julegodt. Blant annet hvis man ønsker å gå ned i vekt, eller hvis man har sykdommer som gjør at man ikke kan spise så mye sukker, smør eller hvetemel.

Men for hennes egen del handler det rett og slett om å kunne spise mer.

– Jeg gjør det fordi jeg er så veldig glad i å spise mye godt. Da er det fint å kunne spe ut med litt sunnere ting også. Det føles litt bedre for kroppen og litt bedre for hodet.

– Men kan man ikke unne seg noe godt i jula, det er ikke så mange dager?

– Man koser seg med kakao og småkaker på kveldene på denne tiden av året. Selv om det ikke er mange dager mellom jul og nyttår, så er det ikke bare de dagene vi koser oss lenger.

Desiree Andersen.

SKJÆRER BORT SUKKERET: Desiree Andersen beholder mye av det ordentlige smøret i julekakene sine, men unngår sukker.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Kutter ut sukkeret

Vanligvis bruker vi mye sukker i julegodtet vårt, og det er her kaloriene ligger, forteller kostholdsveilederen.

Kransekake og hjemmelagde karameller er blant favorittene for mange i jula, men det går an å gjøre disse sunnere.

Andersen bruker fibersirup og kokosmelk. Dette blander hun sammen i en gryte og lar det koke i rundt 20 minutter. Deretter settes det i kjøleskapet.

– Det er ikke sukker i fibersirup, forteller hun.

Som en erstatning for kransekaka lager hun kransekakekuler eller stenger. Til dette bruker hun fettredusert mandelmel.

– Kransekaker er hovedsakelig laget av mandler, og nøtter er jo sunt. Men malte mandler inneholder mye fett, så jeg bruker fettredusert mandelmel. Det blandes med eggehvite og sukkerfri søtning. Deretter stekes dette i som stenger eller kuler.

Kostholdsveilederen understreker at mat fortsatt er mat, og at godteri fortsatt er godteri selv om det lages litt sunnere.