Hopp til innhold

– Ikke ring femsifrede numre eller 815-numre!

Advarselen kommer fra Jon Kvalvåg i Andebu som ble sjokkert over kostnadene ved en telefonsamtale til elektrokjeden Lefdal. En samtale på 14 minutter med Lefdals kundesenter kostet over 60 kroner.

815-numre og femsifrede numre er dyre å ringe til.

Unngå 815-numre og femsifrede numre dersom du kan.

Foto: Hans Petter Reppe / nrk

Hvem tar pengene?

Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt hos Lefdal er også sjokkert over at Kvalvåg måtte betale så mye for å få hjelp til å forstå hvordan den nye tv-en skulle stilles inn.

– Dette synes vi er ille, og vil refundere pengene for denne samtalen.

Inntektene knyttet til bruk av Lefdals 815-nummer er det mobiloperatøren som tar, og ikke elektrokjeden. Alle taper på praksisen, unntatt teleoperatørene.

Kundene sjekker ikke

Forbrukermyndighetene tror mange kunder ikke sjekker telefonregningene sine så nøye at de er klar over hvor mye det koster å ringe kundetelefonen til en bedrift.

– Folk ringer kanskje slike telefoner et par ganger i året, og tenker ikke over hva det koster. Det sier Jo Inge Bjørntvedt hos Forbrukerrådet.

For Jon Kvalvåg ble det ekstra dyrt fordi han ringte fra mobil med kontantkort. Ringer du fra mobil med fast abonnement koster tjenesten mindre. Ringer du fra fasttelefon koster det vesentlig mindre.

Jon Kvalvåg
Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Slik lurer du operatørene

Det fins måter å unngå sjokkprisene fra teleoperatørene. Dersom du på forhånd sjekker hva operatøren tar for å ringe femsifrede eller 815-numre, – FØR du tegner abonnement, så kan du velge den rimeligste operatøren.

Når du ringer et slikt nummer kan du gi beskjed om at du ønsker å bli ringt tilbake, slik at du slipper den lange og dyre ventingen.

Ringer du et femsifret nummer ofte bør du få tak i et åttesifret alternativ ved å ta kontakt med sentralbordet i bedriften eller virksomheten.

På nettet er det lagt ut lister med alternative telefonnumre, - «vanlige» numre som ikke koster ekstra.