NRK Meny
Normal

– Hjulene løsner fra biler flere ganger i uka

I disse tider blir bilbergere kontaktet flere ganger i uka av folk som har mistet ett eller flere dekk under kjøring. – Mitt beste tips for å unngå dette er å etterstramme dekkene.

Per Olsen i Viking

Per Olsen, bilberger i Viking Tønsberg, har det travelt om dagen. Nå for tida blir bilbergere kontaktet flere ganger i uka av folk som har mistet ett eller flere bildekk under kjøring.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Du har kanskje opplevd det selv? Vinteren eller våren er på vei, du er fornøyd med at du har rukket å skifte dekk i tide, og har kjørt en stund med de nye dekkene.

Så skjer det plutselig. Ett eller flere av dekkene løsner rett og slett, men du rekker å stoppe før noen eller noe kommer til skade.

– I disse dager blir vi kontaktet om slike episoder flere ganger i uka. Vi blir like ofte kontaktet om det i overgangen til våren, forteller Per Olsen, bilberger i Viking i Tønsberg, til NRK.no.

Den siste tida har også mange bileiere kontaktet Statens vegvesen etter svært uheldige opplevelser med dekkskifte hos useriøse firmaer.

– Det er større sjanse for at et hjul løsner hvis et slikt firma har gjort jobben for deg. Disse firmaene averterer med billige dekkskift. Vi vil på det sterkeste oppfordre folk til å bruke godkjente dekkverksteder eller bilverksteder som har godkjenning av vegvesenet, sier Jarle Holt, overingeniør i Statens vegvesen region sør, i en pressemelding.

Les også:

– Etterstram selv når proffe folk har gjort jobben

Holt sier at profesjonelle bilverksteder skal ha godkjenningsbevis lett synlig for kundene.

– Er du usikker på om et verksted er godkjent, er vår oppfordring å spørre om de har en godkjenning fra vegvesenet. Profesjonelle firmaer tar høyere priser, nettopp fordi de er godkjente, sier han.

Ifølge Olsen er det flere årsaker til at et dekk faller av.

– Grunnen er ofte at hjulene ikke har blitt etterstrammet. Dessuten er det veldig viktig å bruke rett moment, altså å bruke rett kraft når hjul blir skrudd til. På dette området er det viktig med en gyllen middelvei, sier Olsen.

Han forteller at bremseskivene og bakre del av felgene ofte har et tynt rustbelegg.

– Når dekkene blir skrudd til kan det hende dette løsner. For å få rett moment på hjulboltene- og mutterne, må du smøre dem. Da går de lett inn.

Har du fått profesjonelle til å skifte dekk bilen, er det kanskje lett å tro at det ikke trengs å gjøres mer i etterkant. Det stemmer ikke.

– Etterstram dekkene da også, etter at du har kjørt fem- ti mil, sier Olsen.

Han forteller at riktig moment når man skrur til bildekk er på rundt 100 newton.

– For å få dette helt rett, må du enten bruke en momentnøkkel eller en muttertrekker. Sistnevnte har blitt veldig populært i det siste.

Les også:

Kan drepe et annet menneske

Det følger gjerne med jekker i biler. Ifølge Olsen får man imidlertid ikke disse under bilen når man først har mistet et hjul.

– Fordi da er bilen for lav. Jekken er egentlig bare laget for en liten punktering eller liknende.

– I verste fall kan et dekk som løsner i høy fart drepe et annet menneske. Ellers kan for eksempel dekket treff en annen bil, eller forårsake skader på din egen bil.

Han anbefaler å tilkalle profesjonell hjelp når uhellet først er ute.