NRK Meny
Normal

– Hensikten er å få færre til å fly

Grønnere skattepolitikk er årsaken til den nye passasjeravgiften på flyreiser, sier Høyre-politiker Svein Flåtten. Tull, mener direktøren på Torp.

Innsjekkingsskranke Sandefjord lufthavn Torp

En ny avgift kan bety at folk som vil fly må betale 88 kroner mer for billetten.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Mandag denne uken ble det kjent at partiene Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å øke prisen på en flyreise med 80 kroner. I tillegg kommer merverdiavgift på avgiften og en flytur vil dermed bli 88 kroner dyrere.

Avgiften skal tre i kraft april neste år.

Høyres Svein Flåtten intervjues av NRK pg TV2

GRØNNERE: Høyre-politiker og representant fra Vestfold på Stortinget Svein Flåtten sier den nye passasjeravgiften er et klimatiltak.

Foto: Siv Sandvik / NRK

Høyre-politiker og Vestfolds representant på Stortinget Svein Flåtten forteller at hensikten er en grønnere skattepolitikk.

– Å fly bidrar som kjent til mer utslipp og avgiftens hensikt er at det skal bli mindre flytrafikk, sier Flåtten.

Mener klimadrakten er tull

Administrerende direktør ved Torp Gisle Skansen mener imidlertid at avgiften ikke har noen grønn effekt.

– Luftfarten innenfor Europa er kvotebestemt, dette vil ikke ha noe å si for miljøet i det hele tatt. Om et fly har 160 passasjerer om bord eller 190 så slipper det omtrent ut like mye CO₂.

Skansen frykter avgiften kun vil få konsekvenser for flyplasser og flyselskaper.

Gisle Skansen

UENIG: Administrerende direktør ved Torp Gisle Skansen mener avgiften ikke vil ha noen klimaeffekt fordi Europa har kvotebestemt utslipp.

Foto: Vegard Lilleås/NRK

– Dette kan bety at flere selskaper trekker rutene sine ut av Norge. I fjor var resultatet for flyselskapene i snitt 33 kroner per flypassasjer, trekker man 88 kroner fra dette sier resultatet seg selv. Intensjonene er vel at passasjerene selv skal betale dette, men hadde det vært så lett tror jeg flyselskapene for lengst hadde hevet prisene sine, sier Flåtten.

Usikker på om avgiften vil fungere

Selv om avgiftens hensikt er å redusere flytrafikken innrømmer Flåtten at han er usikker på om færre vil velge å fly fremover.

– Det er vanskelig å si hva dette vil resultere i, jeg ser at avgiften er problematisk for lufthavnen og selskapene, men jeg tror ikke Torp har noen grunn til å frykte dramatiske konsekvenser helt enda. Det er ikke sikkert vi får det helt store utslaget på passasjerfronten på grunn av dette.

Hvorfor kaller dere det en klimaavgift da?

– Jeg innrømmer at dette også er en fiskal avgift i forhold til midler til statsbudsjettet, sier Flåtten.

– Jeg håper Flåtten har rett og at dette ikke vil bety stort, for gjør det det taper vi mange arbeidsplasser i Norge, avslutter Skansen.