Det kan ta flere dager før toglinjene blir ryddet etter togavsporingen på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag.
Statens havarikommisjon og politiet i Vestfold er i gang med undersøkelser og først når dette arbeidet er avsluttet, blir toget fjernet.
– Det er umulig å si hvor lang tid dette tar, men vi bruker nok hele dagen i dag, sier havariinspektør Hans Bjørnseth.
Sammen med politiet leter de etter spor som kan kartlegge hendelsesforløpet og finne svar på hvorfor det nye toget sporet av under en testtur.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Registerboks kan gi svar
Hva som er årsaken til ulykken er foreløpig usikkert. Ingen av de fem som var om bord i toget er avhørt og Statens havarikommisjon holder alle teorier åpne.
– Det har ikke vært mulig for oss å snakke med dem ennå, så foreløpig driver vi med tekniske undersøkelser og samler vi inn fakta fra ulykkesstedet, sier Bjørnseth.
Togets registerboks ble funnet onsdag kveld og Bjørnseth håper opplysninger derfra kan bidra til at årsaken til togavsporingen blir klarlagt.
– Boksen kan gi svar på hvordan toget oppførte seg før og under avsporingen, og det kan gi en indikasjon på hva som har skjedd, sier havariinspektøren.
Artikkelen fortsetter under bildet
– Tar alle muligheter i betraktning
Inntil årsaken til togulykken er klarlagt, har NSB stoppet all testing av Flirt-toget.
Det nye supertoget skulle settes i ordinær drift på Vestfoldbanen 29. februar, men etter ulykken onsdag er oppstartsdatoen for de togsettene til 80 millioner kroner per stykk, svært usikker.
Teknisk ukeblad skriver torsdag at telehiv kan ha vært årsaken til ulykken, men Bjørnseth vil ikke spekulere i om det er grunnen til at toget sporet av.
– Vi tar alle muligheter i betraktning, men kan ikke svare på ulike teorier nå, sier Bjørnseth.
- Les også:
- Les også:
Nye jernbanesviller på plass
Selv om det er usikkert når ulykkesområdet blir ryddet er Jernbaneverket allerede i gang med forberedelsene til å legge nye toglinjer.
– Vi får inn flere lass med nye togsviller og skinner i dag og starter arbeidet med å legge nye spor så snart skadestedet blir frigitt, sier Bjørn Ståle Varnes, banesjef på Vestfoldbanen.
Togavsporingen skjedde i et område som ligger ulendt til i terrenget, med kun en liten gårdsvei som adkomst til toglinjene.
Utstyret som kreves for å fjerne det ødelagte togsettet krever stor plass og bonden som bor på gården nær ulykkesstedet kjørte inn lass med grus for å utvide veien.
– Hvor store er skadene på jernbanelinja?
– Det er ganske omfattende skader. Vi regner med å måtte bytte om lag 350 jernbanesviller, sier Varnes.