NRK Meny
Normal

– Frykter flere liv vil gå tapt

Statens vegvesen reagerer kraftig på kjøretøy som benytter gang- og sykkelveier. Siden i fjor har to barn mistet livet som følge av dette.

Brattåsveien ulykke

PÅKJØRT PÅ GANG- OG SYKKELSTI: Her døde en 11 år gammel jente som var på vei til skolen på Nøtterøy. Lastebilsjåføren ble dømt til seks måneder i fengsel.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Det er forbudt å bruke gang- og sykkelsti for kjøretøy som ikke har fått spesiell tillatelse, men ifølge vegvesenet er det flere som bryter denne loven.

To dødsulykker

De siste årene har to barn omkommet som følge av kjøretøy som har brukt gang- og sykkelveier.

Den ene ulykken skjedde på Nøtterøy hvor en 11 år gammel jente ble påkjørt av en lastebil i fjor. Den andre i Kristiansand i år, hvor en fem år gammel gutt døde etter at en mobilkran kjørte over ham.

Ulykke med mobilkran i Vågsbygd

I mars i år omkom en fem år gammel gutt på sykkelstien ved Karuss skole i Kristiansand. Gutten fikk denne mobilkrana over seg da den begynte å skli.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Felles i begge ulykkene er at entreprenørselskapene ikke hadde søkt om tillatelse til å benytte seg av gang- og sykkelveien.

NRK har vært i kontakt med de aktuelle entreprenørfirmaene. De ønsker ikke å kommentere saken.

– Unødvendig problem

Store, sølete traktorspor vitner om at det er andre enn myke trafikanter som har benyttet seg av gang- og sykkelstien. Synet bekymrer overingeniør for plan og forvaltning, Glenn Lauritsen.

– Du setter myke trafikanter i en potensielt stor faresituasjon. Traktorer tar hele bredden av gang- og sykkelveien, forklarer Lauritsen.

Han legger til at barn ikke har noen forutsetninger for å kunne bedømme fart, avstand eller fluktmuligheter.

– Barn tenker ikke rasjonelt når det gjelder trafikk, dermed setter du barnet i en situasjon det ikke har noen forutsetninger for å håndtere.

– Tenk deg om

Trafikksikkerhetskoordinator i Statens vegvesen, Alf Martin Olsen, deler Lauritsens bekymring.

– Vurder særdeles nøye hvorvidt du virkelig har behov for å benytte deg av gang- og sykkelvei. Ikke minst tenk på tidspunktet. Er det rundt skolestart eller skoleslutt, bør du tenke deg om en ekstra gang, sier Olsen.

Dag Thomassen

Trafikkoordinator i Sør-Øst politidistrikt, Dag Thomassen.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Trafikkoordinator i Sør-Øst politidistrikt, Dag Thomassen, synes det er svært beklagelig at folk ikke overholder regelverket.

– En skiltet gang- og sykkelvei er til for myke trafikanter. Det skal være en så sikker plass som mulig for dem, og kjørende skal holde seg borte.

Kan bli dyrt

Dersom du ikke følger oppfordringen fra Thomassen, kan det bli en dyr affære.

Har det skjedd uten at det har oppstått en faresituasjon, kan du få et forenklet forelegg på 4000 kroner. Har det derimot vært barn i nærheten, er det ikke sikkert at du får tilbud om forenklet forelegg, da kan du bli anmeldt.

– Har det skjedd noe farlig, kan du lett få førerkortet ditt beslaglagt, minner Thomassen på.

Det er ikke kun bilisten som eventuelt må punge ut etter å ha brukt gang- og sykkelstien ulovlig. Det samme må Statens vegvesen.

– Det blir et stort trykk på veiskulderen, slik at asfaltkantene blir slitt. Dermed blir vedlikeholdskostnadene adskillig større, sier Olsen.

– Kan dette skyldes for dårlig informasjon fra Statens vegvesens side?

– Her skal lovverket være krystallklart. Som sjåfør har man plikt til å vite hvilke regler man må forholde seg til.