– Et feilspor å droppe Tønsberg

Lars Egeland (SV) mener det er helt feil å tro at hurtigtoget mellom Grenland og Oslo vil spare tid på å droppe stopp ved Tønsberg stasjon.

Lars Egeland

SV-politiker Lars Egeland rister på hodet av forslaget om å bygge et dobbeltspor som ikke tar sløyfa innom Tønsberg.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Hurtigtog vil kunne kjøre strekningen mellom Grenland og Oslo på én time, men bare dersom flere av dagens stoppesteder droppes.

Arbeiderparti-politiker i Porsgrunn, Robin Kåss, er blant dem som mener det er et alternativ å droppe stopp i Tønsberg ved å bygge et spor som ikke tar sløyfa innom Tønsberg.

Les også: 3 mrd. til Vestfoldbanen

Vil ta vare på konseptet

– Selvfølgelig skal mange tog stoppe i Tønsberg, også flere enn det som er i dag. Som lokalpolitiker i Porsgrunn er jeg opptatt av at den nye Vestfoldbanen skal ivareta veldig mange ulike behov, både behovet for godstog, flytog til Torp, lokaltog og pendlertog til Oslo. Det jeg er opptatt av er at den nye banen planlegges og utformes slik at man også klarer å ta vare på høyfartsbanekonseptet og det får vi til ved å droppe for eksempel Tønsberg, sier Kåss og legger til:

– Det legges opp til en topphastighet på 250 kilometer i timen og det sier seg selv at det tar lang tid for et stort tog å bremse ned og kjøre opp i den hastigheten, sier Kåss.

– Dårlig løsning

Lars Egeland (SV) mener forslaget er en dårlig løsning både for telemarkingene og for vestfoldingene.

Les også: Togulykken på Vestfoldbanen

– Problemet er at høyhastighetstogene som går utenfor sløyfa kommer til å stange mot de vanlige togene, det blir køproblemer og da må høyhastighetstogene senke farten eller så må vi ha færre tog. Derfor er den mest effektive og driftssikre løsningen å få til et dobbeltspor gjennom jernbanesløyfa i Tønsberg. Det er det beste for Telemark også, for det vil man til slutt spare tid på, sier han.

Vil diskutere stoppesteder

Kåss mener det er viktig å diskutere stoppesteder fremover.

– Jeg skal ikke henge meg opp i akkurat hvilken løsning vi skal velge, men det må være fremtidsrettet. Det er mange spennende løsninger som ligger der, men de er ikke utredet godt nok, påpeker Kåss.

Egeland sier seg enig, og mener det er naturlig å tenke seg at hurtigtoget stopper i Drammen, Tønsberg, Arendal, Kristiansand og Stavanger.

– Da klarer man det på 3 timer og 18 minutter. Det som bør være målet er å nå Porsgrunn på halvannen time og Tønsberg på én time. Det er det som er realistisk, sier SV-politikeren.

– Syklistene før toget

Han påpeker at Tønsberg er den viktigste stasjonen på strekningen med sine 500 000 reisende, mot 50 000 i Porsgrunn.

Hvordan mener du det kan være et alternativ å droppe en stasjon med så mange reisende?

– Jeg synes det er synd at Egeland bruker det argumentet. Telemark og Vestfold bør heller jobbe sammen. Det store problemet er regjeringens dårlige satsing på jernbanen, og den må vi jobbe sammen med for å få til noe med. Det sier seg selv at kvaliteten på jernbanen er for dårlig når det er ti ganger flere reisende fra Tønsberg selv om det bor flere i Grenland, sier Kåss.

Han trekker paralleller til et sykkelløp mellom Porsgrunn og Larvik.

– Når syklistene kommer før toget er det ikke rart at folk ikke vil bruke det.