Hopp til innhold

– Dyrt og unødvendig EU-krav for bilistene

Dagens biler er utstyrt med mange alarmer og varsellamper, og det blir stadig flere «dubbeditter» som varsler føreren om farer på veien eller mangler ved bilen. Men ikke alle nyvinningene er like populære.

Dashbord personbil

Du får tydelig beskjed når du må programmere dekktrykksensorene, i tillegg kan du bli varslet med en pipetone.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

TPMS, Tyre Pressure Monitoring System, – eller dekktrykksensor som det heter på norsk skaper frustrasjoner hos kunder, bilforhandlere og verksteder. Særlig i disse dager, hvor mange bytter til vinterhjul.

Omstridt EU-krav

Alle nye biler som selges i Norge skal ha dekktrykksensorer i henhold til en EU-forskrift som ble innført i fjor, noe som gjør det dyrere for bileieren å bytte til vinterhjul eller kjøpe nye dekk.

Begrunnelsen for EU-kravet er først og fremst miljøet. En bil med riktig dekktrykk bruker mindre drivstoff enn en bil med for lite luft i dekkene.

- Bare dritt

Bente og Jan Jonassen

Bente og Jan Jonassen må overlate kodingen av sensorene til bilforhandleren.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK
Dekktrykksensor

Slik ser en dekktrykksensor ut. Den blanke, avlange delen monteres rett bak ventilen i dekket.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Bente og Jan Jonassen er innom sin bilforhandler i Tønsberg for riktig innkoding av dekktrykksensorene etter dekkskift. Jan har selv lagt om til vinterhjul, men Subaru er blant bilmerkene som krever spesial-apparatur for å kode sensorene.

Heldigvis for ekteparet tar ikke forhandleren betalt for jobben fordi de har kjøpt bilen der.

– Dekktrykksensorer er bare dritt, og jeg kunne godt vært foruten, sier Jan Jonassen.

Fukt, salt og kulde

Sensorene som sitter i norske dekk, er mer utsatt for kulde, fukt og veisalt enn sensorer i land lenger sør i Europa. Særlig dekktrykksensorer med alumniumsdeler er utsatte for tæring.

Når en dekktrykksensor koster mellom 700 og 1 000 kroner, kan det bli dyrt å måtte bytte dem etter noen år.

Tar du et hjulskift, eller må skifte hjul på grunn av punktering, må sensoren kodes om. Det koster også penger, og de fleste må få gjort det hos forhandler eller verksted selv om de skifter hjul selv.

Kobler ut

En forhandler NRK snakker med forteller at de har koblet vekk dekktrykksensorer for kunder som har ønsket det. Forhandleren ønsker å være anonym.

Feil med dekktrykksensoren blir vurdert som en "toer-feil" på EU-kontroll, og må rettes dersom bilen skal bli godkjent.

– Fordyrende og unødvendig

Jan Ivar Engebretsen, NAF

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: NAF / NAF
Tom Knutsen i Autogrip

Tom Knutsen er avdelingsleder for Autogrip, og synes dekktrykksensorene skaper endel ekstraarbeid.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

– NAF var blant bilorganisasjonene som protesterte heftig mot EU-direktivet som de så komme, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen. – Men Norge er et lite land, og vi ble ikke hørt.

Han mener bileierne klarer å sjekke dekktrykket selv, og at det er fordyrende og unødvendig med dekktrykksensorer.

– Bedre enn fryktet

Autogrip-kjeden har befatning med alle bilmerker, og distriktssjef Tom Knutsen innrømmer at dekktrykksensorene har skapt «en del heft».

– Det er likevel ikke så ille som fryktet, og vi har et kodingsapparat som fungerer på de fleste bilmerker. De fleste dekktrykksensorene har en trådløs forbindelse med bilens "hjerne", og noen sensorer kan programmeres til å passe forskjellige bilmerker.

Knutsen synes dekktrykksensorer er en dyr løsning for kundene, og at miljøargumentet er søkt. Men han tror de utskjelte sensorene er kommet for å bli.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark