– Dette var startskuddet

Ordføreren i Larvik ber innbyggerne huske datoen 27. mars.

Rune Høiseth

Ordfører Rune Høiseth sier byanalysen skal gi svar på hva som er best for Larvik.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Torsdag var rundt 150 mennesker samlet i Bølgen i Larvik for å snakke om hvor jernbanestasjonen skal ligge når to spor med stasjon skal få sin plass i byen.

På møtet la byens planavdeling frem hva de jobber med, samtidig som arkitektstudenter fra NTNU la frem forslag til løsninger. Jernbaneverket fikk også fortelle hvor de var i prosessen.

Les også: Ny togtrasé bygges i Larvik

Østlands-Posten skriver at ordfører i Larvik, Rune Høiseth, åpnet møtet med å si at 27/3 var en dato alle i Larvik skal huske.

– Selv om kommunestyret har sagt noe om ambisjonserklæring og noe om knutepunktutvikling og en sentrumsnær stasjon, så føler jeg dette var startskuddet på en folkelig bred prosess, sier Høiseth til NRK.no.

– Men dere ble jo ikke enige om noe?

– Nei, det er riktig. For det store nasjonale prosjektet er Oslo til Stavanger, og vi er en by på strekningen som ønsker å koble oss på. Vi ønsker å ta del i den infrastrukturen, med all vekstmulighetene og potensialet som ligger i det, forteller Høiseth og legger til:

– Det å krysse det med et bredt dobbeltspor gjennom byen Larvik er utfordrende.

Les også: Jernbaneutbyggingen er et industrieventyr

– Hva er best for Larvik?

Nå bruker kommunen eksterne krefter til å skaffe seg en byanalyse som skal eliminere noen av valgmulighetene.

– Den skal gi svar på hva som er best for byen Larvik. Det er noen premisser her, blant annet godssporet til Larvik Havn. Men vi prøver nå å fristille oss fra tekniske løsninger og kostnader knyttet til det. Vi vil rett og slett tenke på vår egen byutvikling, forklarer Høiseth.

Les også: Frykter Jernbaneverket vil hemme Larviks utvikling

Formålet er at dette skal gi Jernbaneverket et grunnlag til den videre planprosessen. Men Jernbaneverket har allerede krav.

– Ja, det er riktig. Men den nye prosjektlederen til Jernbaneverket for strekningen Tønsberg og sørover til stede på møtet. Det viser seg at vi må være tidlig på når det gjelder disse planprosessene, for det som er viktigst for oss nå er ha framdrift i disse prosessene. Spaden i jorda er ganske langt frem i tid, men vi ser jo allerede nå at området blir båndlagt, sier Høiseth.