Hopp til innhold

– Det skal egentlig ikke kunne skje

For pilot Morten Christiansen er det nærmest utenkelig at en person skal ha klart å gjemme seg i et flys hjulbrønn.

Morten Christiansen.

Pilot Morten Christiansen sier det er svært trangt i hjulbrønnene når hjulene er heist opp.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

Torsdag ble en person funnet død i hjulbrønnen på et KLM-fly som fløy fra Torp torsdag morgen, og landet i Schiphol i Amsterdam på formiddagen.

Hjulbrønnen er «rommet» der flyets understell blir heist opp og lagres under flyvning. Hvor stor en slik hjulbrønn er, varierer fra fly til fly.

Politiet mener at avdøde er en 17 år gammel gutt fra Larvik, som ble meldt savnet onsdag kveld. Politiet i Nederland antar at den omkomne døde som følge av oksygenmangel, og at det trolig ikke ligger noe kriminelt bak.

Ifølge lufthavnsjefen på Torp, Gisle Skansen, har flyselskapene som rutine å sjekke flyene før de tar av. Det gjelder også hjulbrønnene. Om det ble gjort i dette tilfellet, vet han ikke.

Pilot i SAS, Morten Christiansen på Værnes lufthavn, viser NRK.no hvordan et slikt gjennomsyn foregår. Han forklarer at det er mulig å gjemme seg i hjulbrønnen, men syns det er vanskelig å forstå hvordan det ikke ble oppdaget.

Les også:

– Trangt og støyende

Flyets hjul heises inn i rommet under flyvning, men ifølge piloten er det mulig å sitte der.

– Det er veldig trangt og støyende. Overhodet ikke noe å anbefale, sier han alvorlig.

– Er det mulig at noen kan snike seg med her selv om man har hatt en inspeksjon?

– Nei. Når jeg har gjort min inspeksjon, så er det folk her hele veien. Du har lastere og lufthavnpersonell generelt. Det at en skal klare å komme seg opp her og gjemme seg, er så godt som umulig. Etter at jeg er ferdig, så gjør lastemester, personen som har ansvar for bakkehåndtering av flyet, også sin runde og sjekker alle ting. Så det vil jeg anse som svært usannsynlig. Det skal egentlig ikke kunne skje, sier Christiansen.

– Hva tenker du om det som skjedde på Torp?

– Det er selvfølgelig veldig tragisk. Jeg kjenner ikke til dette området på den typen fly det er snakk om, men det er i utgangspunktet en mindre flytype. Hvor god plass de har der, vet jeg ikke.

Etter alt å dømme var det aktuelle KLM-flyet av typen E190. Mens flyet Christiansen viser frem er et SAS-fly av typen Boeing 737-600 – et noe større fly enn KLM-flyet.

– Rutine å sjekke flyet

Talspersonen for KLM i Nederland, Jooft Ruempol, sier at deres rutine er at alle fly sjekkes før de tar av.

– Ble det gjort i dette tilfellet?

– Vår rutine er at alle fly sjekkes før avgang, mer kan jeg ikke si nå. Det må etterforskningen gi svar på, sier han til NRK.no.