Hopp til innhold

– Det har vært for mange ulykker

Antall ulykker mellom Gulli og Langåker på E18 i Vestfold, der ny E18 bygges, ble halvert i fjor forhold til året før. Men alvorlighetsgraden økte.

E18 i Vestfold

E18 skal være så fri for snø som mulig om vinteren mens de bygger ny vei. Statens vegvesen kaller det forsterket vintervedlikehold.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Statens vegvesen må kanskje iverksette flere tiltak enn de allerede har gjort, for å hindre nye ulykker på E18 mellom Tønsberg og Sandefjord.

85 skadde i 37 ulykker på to år

Byggearbeidene på denne veien begynte sommeren 2011.

I løpet av 2012 og 2013 har det vært 37 ulykker med 85 skadde, hvorav én dødsulykke på denne strekningen.

Til nå i år har det vært to alvorlige møteulykker på strekningen.

I 2012 var det 25 ulykker med til sammen 55 skadde, hvorav én hardt skadet. I 2013 var det 12 ulykker med 30 skadde, hvorav én omkom og én ble hardt skadet.

De var 19 påkjørsler bakfra, 7 møteulykker og 9 utforkjøringer på strekningen i løpet av de to årene.

Det var flest ulykker i juni, juli og desember.

Les også:

Én ulykke er én for mye

– Én ulykke er én for mye, sier Steinar Asen i Statens vegvesen, som er prosjektleder for den nye E18 mellom Tønsberg og Sandefjord.

– Vi har forsøkt å legge vekt på at trafikken skal gå på en rolig og ordentlig måte slik at vi unngår ulykkene, sier han.

Aspen sier det er et felles ansvar når det gjelder ulykkene.

Les også:

Steinar Aspen

Prosjektleder Steinar Aspen.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK


Det er en utfordring å bygge en ny vei ved siden av den gamle, samtidig som vi skal ha rundt 25 000 biler gjennom området hver dag, forklarer han.

– Da kan det nok komme situasjoner som kan resultere i ulykker, men det har vært for mange siden byggingen tok til i 2011.

Staten vegvesen vurderer daglig alle forhold på veien mens de bygger ny vei.

Kan bli aktuelt med nye tiltak for å hindre ulykker

Etter flere ulykker, både alvorlig og mindre alvorlige på strekningen og ikke minst etter to alvorlige ulykker nå i januar som har flere likhetspunkter, kan det bli aktuelt å gjøre nye tiltak.

Det er for tidlig å spekulere om det er noe som må gjøres umiddelbart, men Aspen utelukker ikke at gamle E18 – Raveien kan bli brukt på en eller annen måte.

– Det er lite ønskelig å bruke Raveien, sier Aspen. – Det er en boliggate med inn- og utkjøringer fra private eiendommer, skolevei, det er forretninger m.m. langs veien, så dette vil vi helst unngå, sier han.

Trafikkulykke på E18.

Sjåføren ble alvorlig skadet og det ble store materielle skader under en møteulykke på E18 ved Fokserød 27. januar 2014.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Forsterket vintervedlikehold

Statens vegvesen har et spesielt stort fokus med forsterket vintervedlikehold på E18 mens ny vei bygges. Forsterket vedlikehold betyr at veien, så langt det er mulig, skal være fri for snø, slik at oppmerkingen synes og at midtoppmerkingen er forsterket med én meter mellom sperrelinjene. Det er også lagt vekt på spesielt god belysning, og det viktigste ifølge Aspen, er at hastigheten er satt ned til 70 kilometer i timen.

Da det var en tofelts vei på denne strekningen, som er 25 kilometer, så var det midtdeler på rundt 15 kilometer. Da var det nesten ikke ulykker der.

– Midtdeler er en ideell løsning på en tofelts vei, så det burde man jo hatt over alt på alle veier, men det lar seg jo ikke gjøre.

Aspen sier de har gjort en totalvurdering av det som er situasjonen for en midlertidig trafikkavvikling, men at de har kommet til at det de har gjort
bør være tilstrekkelig.