Hopp til innhold

– Den skaper plunder og irritasjon

Yrkessjåfør mener det er på høy tid å oppdatere skademeldingen.

Skademeldingsskjema

SKADEMELDING: De siste ukene har forsikringsselskapene opplevd stor pågang.

Foto: Aud Darrud / NRK

Skademeldingen slik vi kjenner den, har vært tilnærmet uendret siden starten av 80-tallet.

Nå mener yrkessjåfør Frode Olsvik at tiden er moden for en ny og effektiv løsning.

– Det tar lang tid å fylle ut skjema når man skal være presis og ha med detaljer om blant annet avstander, sier Olsvik.

Frode Olsvik

YRKESSJÅFØR: Frode Olsvik har jobbet på veien i 40 år, og har kjørt forbi flere skadesteder.

Foto: Privat

Vil ha enkle løsninger

Yrkessjåføren mener man bør kunne fylle ut melding om en skade via mobilen, og sende den inn derfra.

– Det er plundrete når man må tegne for hånd hva som skjedde. I stedet kunne det vært laget en app der man tar bilde av stedet, hvor et rutenett legger seg oppå bilde og måler avstander, sier han.

Olsvik mener en slik løsning kan fjerne noe av irritasjonen som oppstår mellom partene.

– Det oppstår fort glanekøer ved trafikkuhell, og en bedre løsning som tar kortere tid, vil gjøre at kommer seg raskere vekk fra trafikkbildet, sier han.

Jobber med saken

Finans Norge opplyser at de sammen med selskapene, ser på måter å gjøre skademeldingen digital – men mye må på plass.

– Vi må ha med oss det siste av teknologi, ivareta personvernet på en god måte og utvikle et brukervennlig system, sier Stine Neverdal i Finans Norge.

Dagens skademeldingsskjema har eksistert siden begynnelsen av 80-tallet, og ble sist revidert i 2004. Den er laget i en europeisk standard som gjør det lettere å samarbeide dersom to bilførere fra ulike land kolliderer.

– Konkret hva det jobbes med nå er det for tidlig å si noe om, sier Neverdal.

Fordeler skyld

Petter Berg, fagsjef for motor i Storebrand, er positiv til å bruke mobilen for å fylle ut skjema.

– Men dersom to parter som har krasjet fyller ut hvert sitt digitale skjema med to ulike forklaringer, blir det vanskelig forsikringsselskapene seg imellom å finne ut hvem som har skyld.

– Løsningen må derfor gi partene mulighet til å signere at de er enige i hvordan uhellet skjedde, selv om de kanskje er uenige om skyld, sier Berg.

Vil forenkle

I 2017 lanserte Tryg forsikring en løsning der all informasjon om en ulykke kunne sendes inn på nett.

– Dataene blir lagt inn i våre systemer, og kundene får automatisk tildelt verkstedstime og leiebil, dersom forsikringen dekker dette. Samtidig slipper man lang behandlingstid og kan følge prosessen på nett, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens.

OLE IRGENS; kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring:

MUSEUM: Ole Irgens, kommunikasjonssjef i Tryg tror skademeldingsskjema med tiden vil havne på et museum sammen med telefonkatalogen.

Foto: Tryg Forsikring

Likevel må man fortsatt fylle ut skademelding på papir på vanlig måte, men skjema kan tas bilde av og lastes opp på nett.

– Vi får tilsendt 60.000 skademeldinger i året, så det bidrar til at oppgjøret tar kortere tid, sier Irgens.