Hopp til innhold

– Bruk folkevett på lukkede sider i sosiale medier

Personvernloven gjelder også for de fleste private grupper i sosiale medier. Datatilsynet oppfordrer derfor til bruk av sunn fornuft og folkeskikk når man publiserer stoff.

Tastatur

LUKKET: Det er ikke sikkert lukkede sider i sosiale medier er så lukkede som man tror, mener Datatilsynet.

Foto: Damian Dovarganes / Ap

– Vi har hatt innlegg av typen: «Hjelp, det er noen som har tatt en sykkel. Er det noen som så noe i løpet av helgen?».

Så langt, men ikke særlig mye lenger strekker identifiseringen av mulige gjerningspersoner seg på den lukkede Facebook-siden til Kjelle velforening i Tønsberg. Det forteller Pål Egeland, leder i foreningen.

Pål Egeland

NABOLAG: Pål Egeland, leder i Kjelle velforening, sier de bruker sin lukkede Facebook-gruppe til å passe på hverandre i nabolaget.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

Å holde seg på det nivået kan være lurt. For i henhold til både Datatilsynet og politiet skal man ta personvernlovgivningen på alvor også i private fora i sosiale medier.

Alt kan bli delt

– Selv i lukkede grupper vet man aldri helt om eller hvordan det som publiseres videreformidles, sier Ole Bjørn Sakrisvold, politiinspektør i Tønsberg.

Ole Bjørn Sakrisvold.

PUBLISERING: Ole Bjørn Sakrisvold, politiinspektør i Tønsberg, sier man må tenke på personvernet når man publiserer noe i sosiale medier.

Foto: Per Foss / NRK

Samtidig er han klar på at han i utgangspunktet ikke har noe imot en lukket side som den Kjelle velforening har, så lenge personvernet blir ivaretatt.

– Vi har i flere år jobbet for at naboer skal passe på naboer, samtidig må man være bevisst på hva man skriver, sier Sakrisvold.

Som eksempel trekker han frem at det er greit å legge ut informasjon om at man for eksempel har sett en mistenkelig bil, men at man må passe på hvordan man karakteriserer bilen eller vedkommende som kjører.

Sakrisvold får full støtte fra Datatilsynet.

Folkeskikk

Kim Ellertsen

SOSIALE MEDIER: – Folkeskikk er godt å ha når man bruker sosiale medier, sier Kim Ellertsen, juridisk fagdirektør i Datatilsynet.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

– Personopplysningsloven er viktig å forholde seg til, og innholdet i den gjelder dersom man er en forening eller en bedrift, sier Kim Ellertsen, juridisk fagdirektør i Datatilsynet.

Han mener alle bør reflektere over at lukkede sider i sosiale medier kanskje ikke er så tette som man tror, og at det derfor er viktig å ha respekt for dem som er i gruppen.

– Alle bør ha sitt å si til det som publiseres. Man må rett og slett bruke god gammeldags folkeskikk, sier Ellertsen.

Noen må ha ansvaret

Hos politiet i Tønsberg sier Ole Bjørn Sakrisvold seg enig i at folkeskikk kommer godt med. Det samme gjør det å ha en som er ansvarlig for innholdet også på lukkede sider i sosiale medier.

Der har Kjelle velforening tatt grep, forteller leder Pål Egeland. Én person har ansvaret for å legge til og fjerne medlemmer.