Bussen som søndag satte seg fast i en av fergene til Bastø-Fosen var større enn en normal turbuss.
– Det var en spesialbuss som tilhørte et racingteam, sier daglig leder i Bastø Fosen, Olav Brein.
Ifølge Brein er det sjelden kjøretøy har problemer med å kjøre ut eller inn på ferga.
– Dette er høyst uvanlig, jeg kan ikke huske at vi har opplevd dette tidligere, sier han.
Men flere bilførere opplever at det kan være svært trangt på fergene, og har klaget til Samferdselsdepartementet.
– Passasjerer blir inneklemt
I et brev til Samferdselsdepartementet skriver Kåre Andersen at han synes det er for liten plass på nedre dekk på Bastø I og II, de eldre fergene som trafikkerer Horten-Moss.
– Det er ofte svært trangt mellom de parkerte bilene, skriver Andersen som har opplevd at passasjerer i bilen har måttet krabbe ut på den andre siden for å komme ut.
En bulk eller en ripe i siden på bilen kan bli resultatet dersom det er trangt mellom bilene.
Jack Frostad, informasjonssjef i IF Skadeforsikring, bekrefter at de av og til får melding om slike skader.
– Det hender vi får slike meldinger, men fordi skadene gjerne koster mindre enn egenandelen, bruker folk likevel ikke forsikringen sin til dette, så jeg har ingen statistikk på det, sier Frostad.
Krever færre parkeringsfelt
Kåre Andersen, som har kjørt Bastø Fosen flere ganger, mener antall parkeringsfelt på nedre dekk bør reduseres slik at bilene får bedre plass. Men det er ikke aktuelt, ifølge Brein.
– Vi følger regelverket som er satt av myndighetene. Skal vi endre det, må først myndighetene gjøre det, sier Brein.
Det er Sjøfartsdirektoratet som har gitt regler for Ombord- og ilandkjøring og plassering av kjøretøy og der heter det at:
«Kjøretøyene skal plasseres slik at klaringen på den ene siden av kjøretøyet er minst 60 cm og slik at det er tilstrekkelig passasje med fri atkomst til sidene på ferjen».
Men verken i Veidirektoratet, Statens Vegvesen, Samferdselsdepartementet, eller Sjøfartsdirektoratet er det planer om å redusere antall parkeringsfelt på fergene.
Komfortproblem
– Så lenge fergeselskapet overholder bestemmelsene, anser vi dette for å være et komfortproblem snarere enn et sikkerhetsproblem, skriver Terje Arnesen i Statens Vegvesen i et svar til Kåre Andersen.
Men ifølge Arnesen gikk Bastø Fosen til innkjøp av en større ferge da de kjøpte Bastø III, fordi mange biler har blitt større enn tidligere.
Bastø III, som er beregnet til 540 passasjerer, er en meter bredere og sju meter lengre enn Bastø I og Bastø II som er beregnet til 550 passasjerer.
Statens vegvesen vil ta opp situasjonen med fergeselskapet på neste driftsmøte.
– Vi får drøfte om det er mulig med tiltak som kan forhindre eller redusere problemene, lover Arnesen