Hopp til innhold

Pasientreiser glemte 71-åring tre ganger

SANDE (NRK): De siste månedene har flere drosjer fra Pasientreiser enten glemt eller kommet altfor sent hjem til 71 år gamle Marit Bråthen. – Når dette skjer rammer det noen av de svakeste i samfunnet, sier hun.

Marit Bråthen (71)

IKKE RIKTIG: Marit Bråthen har opplevd å bli glemt av Pasientreiser eller at de har kommet for sent til henne flere ganger. Her viser hun fram bekreftelsen hun fikk av Pasientreiser på SMS etter at den siste reisen var bestilt.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Siden i våres har drosjer fra Pasientreiser tre ganger enten glemt Marit Bråthen eller hentet henne for sent. Dette har ført til mye bryderi for den eldre kvinnen i Sande, som nettopp har blitt operert for en smertefull sykdom.

– Det er forferdelig at sånt kan skje. Folk bør rekke timer de har på sykehus, ellers blir de kanskje nødt til å vente på disse timene veldig mye lenger. Hadde min operasjon blitt utsatt vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, forteller Bråthen.

Søndag 17. september ble hun operert for trigenemus nevralgi, en smertefull tilstand som rammer ansiktet. Smerten er forårsaket av en stor nerve som leder impulser fra ansiktet til hjernen. Kvelden før operasjonen skulle Pasientreiser kjøre Bråthen til Rikshospitalet, men taxien kom aldri.

– Til slutt måtte jeg bestille drosje selv, til nesten 2000 kroner. Det får jeg jo igjen, men dette førte til mye irritasjon og ekstra jobb for meg – særlig det å skulle få tilbake pengene. Det endte med at jeg kom til sykehuset to og en halv time for sent.

Pasientreiser beklager

Den andre gangen Pasientreiser hentet Bråthen for sent var 31. august.

– Da skulle jeg til konsultasjon på Rikshospitalet, og det var meningen at jeg skulle få drosje alene. Drosja kom ikke før halv tolv og plukket i tillegg opp flere andre, derfor kom jeg én time for sent, sier hun.

Da Pasientreiser hentet den eldre kvinnen for sent i våres skulle hun til Drammen sykehus. Da var drosja én til to timer forsinket.

Marit Bråthen (71)

FORNØYD FØR: Bråthen har brukt Pasientreiser i mange år, og har vært fornøyd med dem med unntak av de siste månedene.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Tor Arild Johansen, rådgiver ved Pasientreiser i Vestre Viken helseforetak, beklager hendelsene.

– Vi har nulltoleranse for avvik, og jobber kontinuerlig for å bli kvitt forsinkelser og avvik, sier han.

En teknisk feil var skyld i at taxien ikke hentet Bråthen før operasjonen hennes.

– De andre hendelsene skyldtes menneskelige feil, men ikke hos sjåførene. De første hendelse har vi allerede loggført som avvik, men den siste var vi ikke klar over før nå. Vi oppfordrer alle våre kunder til å gi oss beskjed dersom vi kommer for sent til eller glemmer dem, sier han.

– Rammer noen av de svakeste

Bråthen forteller at bekjente av henne, ansatte på Rikshospitalet og drosjesjåfører i Sande også har erfaringer med at Pasientreiser kommer for sent.

– Når dette skjer rammer det noen av de svakeste i samfunnet.

1. april overtok Vestre Viken helseforetak ansvaret i Svelvik og Sande fra Pasientreiser i Telemark og Vestfold. Ifølge Johansen har Pasientreiser hatt cirka 3650 kjøreoppdrag her siden da, og registrert 24 avvik blant disse.