Flertallet forutsetter veibommer i Sande og på Langåker der det skal koste 30 kroner å passere med personbil, og rask utbygging av de fleste E 18-strekningene og innfartsveiene til Larvik og Horten.
Dyrest for bilistene
Da politikerne sa nei til veivesenets forslag om bomstasjoner ved alle sydgående av- og påkjøringer til E 18 gjennom fylket sa de samtidig nei takk til den løsningen som ville blitt rimeligst for bilistene. Nå har de landet på en dyrere løsning som gir håp om større statlig medvirkning.
For ved å utsette den dyreste strekningen mellom Langåker og Gulli noen år, håper fylkesutvalget Stortinget vil si ja til å ta halvparten av utbyggingskostnadene. En deling av E 18 utbyggingen vil også gi økonomi til ny tunnel på riksvei 303 gjennom Larvik og ny innfartsvei til Horten.
Kritikk i nord og sør
I Larvik er man svært kritisk til å skulle måtte betale bompenger for å kjøre til eller fra resten av fylket. Også Sande-ordfører Karl Einar Haslestad er opprørt over flertallets løsning.