Hopp til innhold

15 nye år med bom?

Det vil trolig koste mellom 15–20 kroner for å passere gjennom den nye fastlandsforbindelsen mellom Nøtterøy og Tønsberg.

Bomring Tønsberg.

Denne bomstasjonen har stått i Tønsberg siden 2004. (arkivbilde)

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Morten Ask

Morten Ask tror ikke at kun bilistene må ta regningen for den eventuelle nye forbindelsen mellom Nøtterøy og Tønsberg.

Foto: NRK

Det tror Statens vegvesen. Trolig velger politikerne en nord-sør løsning mellom de to kommunene, men bompengesatsene forblir antakelig nesten det samme som i dag.

– Hvis man bygger for tre milliarder, så er det trafikkgrunnlag nok i Tønsberg til å finansiere det med bompenger med 20 kroner per passering. Hvis man bygger for to milliarder, så vil det koste tilsvarende 14 kroner. Det vil nok komme noe annet også, jeg ser ikke for meg at dette blir bygget bare med bompenger.

Det sier prosjektleder Morten Ask i Statens vegvesen. På tirsdag gjorde de fleste politikerne i regionen det klart. De vil skrote Vestfjord-forbindelsen og gå for en nord-sør-kobling mellom Kaldnes og Korten – i tråd med det Vegvesenet vil ha. Prosjektlederen er ikke overrasket.

– Det er ganske logisk. Du trenger ikke nødvendigvis å være så veldig smart for å se det, sier han.

Les også:

Bomstasjoner og bompenger

Men hva slags veiløsning politikerne vil ha, er derimot høyst usikkert. Det de er enige om er at innkreving av bompenger skal starte når den nye forbindelsen står ferdig.

I nasjonal transportplan står det at bomstasjoner som hovedregel også skal stå i 15 år.

– Det er en planfase senere. Det vi har lagt inn i beregningene våre nå, er én bomring der den er, pluss et bompunkt på en eventuelt ny forbindelse, sier Ask.

– På selve brua for eksempel?

– Ja.

– I tillegg til ringen som er rundt Tønsberg i dag?

– Ja.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark