-Få byer har så mange gratis parkeringsplasser ved arbeidsplassen, sier forsker Nils Vibe.
Det er en naturlig konklusjon å trekke for forskningsleder Nils Vibe ved Transportøkonomisk Institutt (TØI). Han har vært prosjektleder for å utrede kollektivalternativene i Tønsbergpakka, et bidrag i den konsekvensutredninga vegvesenet nå lager for videre utbygging av hovedvegsystemet.
Bilen dominerer
I en rapport, som er basert på to større undersøkelser og data i Tønsberg-området, går det fram at kollektivandelen i Tønsberg er svært lav. Bare fire prosent av reisene foregår med buss, fem av seks mennesker setter seg aldri på en buss og bare sju prosent sykler til tross for satsingen på "Sykkelbyen Tønsberg". Personbilen har en helt dominerende posisjon.
- Men nå er også Tønsberg en by det er lett å være bilist i, særlig når det gjelder tilgjengeligheten til sentrum.
Det er ikke noe tvil om at Tønsberg har en liberal parkeringspolitikk. Det er vel knapt noen norsk by som har så stort antall gratis parkeringsplasser ved arbeidsplassen som det Tønsberg har.
Restriksjoner
Han mener at hvis veksten i trafikken skal gå over på kollektivtransport, må det gjøres noen grep.
- Det er ikke mulig å øke kollektivdelen dersom det ikke blir restriktive tiltak på bilkjøring og bedring av kollektivtilbudet, mener han.
Vibe ser et stort potensiale for å få til kollektive tiltak i Tønsberg.
- Tønsberg har et livskraftig og attraktivt sentrum og er en attraktiv by å gå og sykle i, så Tønsberg har gode forutsetninger, mener han.