Hopp til innhold

- Ulykker med fritidsbåt må etterforskes bedre

Kongelig Norsk Båtforbund ønsker en egen havarikommisjon for ulykker med fritidsbåter for å redusere antall ulykker og dødsfall.

Båtkrasj på Hanøytangen

Denne båten gikk rett i steinene på Hanøytangen i Askøy i 2014.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Antall fritidsbåtulykker er seks ganger høyere enn antall ulykker for båter i yrkestrafikk til sjøs.

Det synes Endre Solvang, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund er skremmende.

– Det er helt avgjørende at noen undersøker hvorfor dødsfallene i fritidsbåter skjer, men det gjør verken politiet, sjøfartsdirektoratet eller havarikommisjonen.

Sistnevnte er kun pålagt å undersøke ulykker i yrkestrafikken til sjøs, noe som er urimelig overfor fritidsbåtfolket, sier Solvang.

På de siste fem årene har cirka 450 personer druknet i Norge. Nærmere 150 av disse fra fritidsbåt og kano.

– Enig med KNF

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, er enig i at det trengs mer informasjon om ulykkene som skjer.

– Havarikommisjonen har hjemmel til også å samle inn informasjon om ulykker med fritidsbåter, men det er et behov for mer informasjon.

–Enten må Statens havarikommisjon få mer ressurser slik at de kan prioritere dette, eller så må det åpnes opp for en enklere form for gransking av hver enkelt ulykke, sier Aarhus.

Til Stortinget

Stortingsrepresentant Magne Rommetveit fra Arbeiderpartiet har gått sammen med fire andre fra Ap og stilt et representantforslag om hva regjeringen vil gjøre for å forbedre sjøsikkerheten.

Det ble overlevert til stortingspresident Olemic Thommessen før sommerferien og de venter en komitébehandling nå på høsten.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark