Det er ikke småtteri som er under bygging mellom Farriseidet i Larvik og Porsgrunn. Den gamle og svingete jernbanelinja skal byttes ut med 22,5 kilometer dobbeltspor via syv tunneler og ti bruer. Prislappen på prosjektet er på hele 6,5 milliarder kroner.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at framdriften går som planlagt.
– Vi har bevilget ekstra penger både i fjor og i år for å få til en optimal framdrift. Det betyr at denne nye strekningen skal stå ferdig i 2018.
Forsinkelse skyldtes vedlikehold
Solvik-Olsen valgte å la seg transportere av Vestfoldbanen da han skulle på befaring i dag. Det var kanskje ikke den rette dagen å reise på. Toget ble nemlig stående på Holmestrand stasjon i en halvtimes tid for å vente på buss med passasjerer i Oslo.
– Forsinkelsen skyldes at det fra sist lørdag til tirsdag 18. november utføres oppgraderinger av jernbanen mellom Oslo og Holmestrand, sier NSBs strekningsleder for Vestfoldbanen og Bratsbergbanen, Kirsti Been Tofte.
Og samferdselsministeren kom seg trygt og komfortabelt fram til Larvik stasjon der han ble møtt av en delegasjon som skulle være med på befaring av anleggsarbeidet.
– Løfter var bløff
Nylig hadde Aftenposten
der avisa slår fast at løfter fra 2012 om raskere framdrift på jernbanebygging her i landet var en bløff. Mye av grunnen er at planleggingen ikke blir forsert. Ifølge Solvik-Olsen gjør samferdselsdepartementet noe med dette.– Vi må forholde oss til et planregime som er igangsatt av andre. Samtidig har vi økt kraftig i bevilgningene til planlegging for 2015 for å se om det er mulig å framskynde prosjekter. Men det tar litt tid, for vi skal snu ei stor skute.
Kutter 20 minutter
Når strekningen Farriseidet–Porsgrunn står ferdig, blir reisetida mellom Larvik og Porsgrunn omkring 20 minutter kortere enn i dag. Jernbaneverket mener i tillegg at strekningen blir sikrere, med færre planoverganger og mindre rasfarlige strekninger.
– Med mindre det skjer uforutsette hendelser, skal vi nå målet om at strekningen skal stå ferdig i 2018, sier Solvik-Olsen.