- Seks av ti trener for lite

– Noen har ikke tid, andre vil heller gjøre andre ting eller slappe av, sier Christina Gjestvang, doktorgradsstipendiat ved Norges idrettshøgskole.

Tredemølle

FOR LITE AKTIVE: Mange nordmenn tilfredsstiller ikke anbefalingene om fysisk aktivitet fra Helsedirektoratet, som er drøye 20 minutter med moderat aktivitet per dag.

Foto: Britt Boyesen / NRK

– Nå er det to måneder siden jeg trente sist. Jeg har lyst til å trene flere ganger i uka, men det blir ikke til det, sier Linda Abrahamsen (28) fra Tønsberg.

Småbarnsmoren sier at en hektisk hverdag gjør at treningen blir nedprioritert.

– Jeg har ei på fire måneder og en samboer som jobber. Så det er ikke så lett, sier hun.

Linda Abrahamsen

LITE TID: Linda Abrahamsen (28) fra Tønsberg synes det er vanskelig å finne tid til å trene.

Foto: Martine Furulund

Ønsker å trene mer

Ifølge en ny undersøkelse gjort av YouGov for Herbalife Nutrition trener seks av ti nordmenn mindre enn det Helsedirektoratet anbefaler, som er moderat aktivitet minst 150 minutter i uka for voksne.

Skal vi tro tall fra Norges idrettshøgskole ser det enda mørkere ut. Christina Gjestvang forsker på treningsvaner og forteller at bare 32 prosent tilfredsstiller anbefalingene om fysisk aktivitet.

– I vårt prosjekt, hvor vi har fulgt en rekke nye medlemmer på treningssentre, sier åtte av ti at de ønsker å trene mer, men de synes ikke trening er lystbetont nok, forteller hun.

Ingen unnskyldninger

– De aller fleste har hektiske dager, men det handler først og fremst om å bestemme seg, sier Martine Bjørvik som jobber som personlig trener i Sandefjord.

Hun mener det beste for å komme i gang med treningen er å starte i det små.

– To halvtimer i uka er godt nok til å begynne med. Start rolig og finn noe du synes er gøy.

Bjørvik mener det er lurt å trene mens noe annet skjer.

– Ta med deg joggeskoa når du leverer ungene på fotballtrening og ta deg en løpetur selv, foreslår hun.

Martine Bjørvik

START ROLIG: Personlig trener Martine Bjørvik anbefaler å starte rolig og finne noe du liker for å komme i gang med treningen.

Foto: Martine Furulund

Prøv ulike aktiviteter

– Jeg tror mange har en oppfatning av at trening må være komplisert og hardt, men det hjelper å bare få opp pusten, sier Gjestvang fra Norges idrettshøgskole.

Hun tror det er viktig å finne en treningsform som gir deg motivasjon, slik at du ikke faller av lasset.

– Du må finne ut hva du liker å gjøre. Prøv ut mange forskjellige aktiviteter. Ofte kan det hjelpe å trene med noen andre, sier hun.