Dette er en etterhvert ikke ukjent problemstilling på skoler over hele landet.
Slike tilfeller ser rektor Terje Svanevik på Nordskogen skole i Horten. Der er det flere foreldre som ikke klarer å møte til felles samtale med lærer om deres barn.
Forstår
- Det er først og fremst deres problem, for til vanlig burde de kunne orientere seg om skolehverdagen for barnet sitt likevel. Men i en del sammenhenger er man ikke på bølgelengde hjemme, og da er det ikke like lett å snakke om alle deler av dette. Det kan vi forstå.
- Du sier dere forstår dette?
- Ja, vi må jo forstå når foreldre virkelig har trøbbel med dette. Da må vi prøve å legge forholdene til rette.
I Vestfold merker de dette på flere av skolene i fylket. Her får foreldre oftere hver sin separate samtaletime om barnet.
Viktig å samarbeide
At skilte foreldre er dårlige på å samarbeide om barnas skolegang, er noe Familievernkontoret i Sandefjord opplever flere konflikter rundt. Det forteller familieterapeut, Merete Grasmo.
- Da kan de finne på å be om hver sin samtale. Det å be om parallelt med informasjon, hører jeg masse om. Jeg hører også hvordan dette spiller seg ut i forhold til skole.
- De burde tenke over at de bør samarbeide godt, til barnets beste rundt foreldresamtale. Slik at de i disse sammenhengene kan være sammen. Det er viktig for barnet og viktig for skolegangen deres.
Les:
Les også: