Ber om full frifinnelse for lokføreren

Advokat Harald Stabell mener mannen som kjørte toget som sporet av på Vestfoldbanen i 2012, ikke utviste straffbar uaktsomhet. Stabell ba om full frifinnelse for lokføreren.

Togulykken på Nykirke

Togets fem vogner fikk store skader som følge av avsporingen.

Foto: Philip Hofgaard

Rettssaken mot lokføreren startet mandag denne uken. Tirsdag var det tid for påstandene fra aktor Pernille Flage og forsvarer Harald Stabell.

Flage ba retten om 120 dagers betinget fengsel, med en prøvetid på to år, for mannen.

Pernille Flage.

Aktor Pernille Flage mener en betinget straff er passende i denne saken.

Foto: Fabian Skalleberg Nilsen / NRK

– Basert på rettspraksis mener jeg det er en særlig aktsomhet som må vises som lokfører. Det er en veldig klanderverdig handling fordi farepotensialet er særdeles stort. Det er snakk om et tog i høy fart, med passasjerer om bord. Lokføreren overså et viktig skilt, og dette befinner seg på en strekning han har kjørt ukentlig i fem år. Han har erkjent at han kjente til manglende barriere, fartsreduksjon og kurven i området, sa Flage i retten og fortsatte:

– Det er ingen andre ting enn uoppmerksomhet som kan forklare at han ikke fikk med seg skiltet. Han var ikke tilstrekkelig aktsom på jobb den dagen, slik jeg ser det.

Ikke straffbar uaktsomhet

Harald Stabell

Lokførerens forsvarer, Harald Stabell, mener mannen ikke kan straffes. Stabell ba derfor om full frifinnelse. (Arkivbilde)

Foto: Martin H. W. Zondag

Lokførerens forsvarer, advokat Harald Stabell, mener derimot at skiltingen på strekningen var mangelfull. Lokførerens uaktsomhet kan derfor ikke straffes, mener Stabell. Full frifinnelse ble derfor påstanden fra Stabell.

– Her er det ingen tvil om hvem som har kjørt for fort, og forårsaket ulykken, men at han har utvist en straffbar uaktsomhet mener jeg det er et utilstrekkelig grunnlag for å hevde, sa Stabell i sin prosedyre.

Les også:

Overså fartsskilt

Ifølge tiltalen var altså ikke lokføreren tilstrekkelig oppmerksom på et skilt som varslet om en fartsreduksjon fra 130 km/t til 70 km/t. Derfor ble bremsingen før en høyrekurve iverksatt for sent og toget sporet av mellom Nykirke og Holmestrand.

Mannen innrømmer å ikke ha sett det første skiltet som varslet om en fartsreduksjon. Han forklarte imidlertid at han så det andre skiltet, men at det da var for sent å bremse godt nok opp før svingen.

– Jeg kjørte for fort, men jeg mener systemene skal tåle at man overser ett signal, sa han i retten mandag. Mannen mener skiltingen var for dårlig, ikke at han var uaktsom.

Les også:

Han erkjente derfor ikke straffskyld da rettssaken mot han startet mandag. Påtalemyndigheten mener imidlertid å kunne bevise at han handlet uaktsomt.

Togulykken skjedde i forbindelse med en testtur mellom Larvik og Drammen. Det var fem personer i toget. En ble alvorlig skadd, mens de andre fikk lettere skader. De materielle skadene på toget og infrastrukturen er taksert til rundt 75 millioner kroner.